کد خبر: ۱۱۴۹۷
۱۴۰۲/۰۵/۳۱ ۲۳:۱۵:۲۳

اختلاف قیمت لاماری ایما از کارخانه تا بازار چقدر است؟

لاماری ایما یکی از کراس‌اوورهای مونتاژی محبوب کشور به شمار می‌رود که پس از مصوبه شورای رقابت حاشیه‌های زیادی بر سر قیمت‌گذاری این خودرو به وجود آمد.

لاماری ایما از همان ابتدای ورود به بازار کشور، حاشیه‌های بسیاری بر سر قیمت‌گذاری داشت. تا جایی که تعیین نرخ این خودرو توسط شورای رقابت تا 17 تیرماه 1402 به طول انجامید.

امروز  لاماری ایما در بازار آزاد با قیمت یک میلیارد و 730 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که نرخ مصوب شورای رقابت، حدود یک میلیارد و 201 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

البته به تصمیم خودروساز، روی نرخ‌های اعلامی شورای رقابت حدود 13 الی 16 درصد، به دلیل بیمه و مالیات و … افزوده می‌شود که حتی با احتساب حداکثر نرخ 16 درصدی، قیمت نهایی فروش خودرو باید حدود یک میلیارد و 393 میلیون تومان خواهد بود. درحالی که نرخ فروش کارخانه لاماری ایما، یک میلیارد و 550 میلیون تومان اعلام شده که اگر ثابت شود شرکت آرین پارس موتور با این نرخ به فروش می‌رساند، به معنی تخلف آشکار این شرکت است.

بنابراین اختلاف قیمت فعلی کارخانه و بازار این خودرو با احتساب 16 درصد بالاتر از نرخ مصوب شورای رقابت، حدود 373 میلیون تومان خواهد بود.

افت 355 میلیون تومانی لاماری ایما از ابتدای سال

با نگاه به تغییرات قیمتی لاماری ایما از آغاز سال، می‌توان متوجه شد که این خودرو با افت 450 میلیون تومانی از 14 فروردین ماه که آغاز روند معاملات بود، روبه رو است.

 
 
 

قیمت لاماری ایما

با نگاه به روند معاملات لاماری از ابتدای سال، این خودرو نیز همانند کلیت بازار، وضعیت نزولی داشته و اگر بخواهیم تغییرات قیمتی آن را از سقف معاملات خود بررسی کنیم، می‌توان متوجه شد که لاماری ایما اواخر فروردین ماه 1402 تا نرخ یک میلیارد و 600 میلیون تومان، بالا رفته بود. بنابراین کراس‌اوور تولیدی آرین پارس موتور تا به امروز، 870 میلیون تومان ارزان‌تر شده که افت چشم‌گیری به شمار می‌رود.

 

معرفی اجمالی لاماری ایما

دانگ‌فنگ T5EVO که با نام لاماری ایما در داخل کشور عرضه شد، در سال 2021 وارد بازار چین شده و به‌نوعی می‌توان آن‌را یکی از جدیدترین خودروهایی دانست که با فاصله کم، شاهد حضورش در بازار داخل کشور نیز هستیم.

لاماری از یک پیشرانه چهارسیلندر با حجم 1.5 لیتری TGDI و استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره می‌برد که حداکثر 195 اسب‌بخار قدرت و 285 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این قدرت تولیدی به کمک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تر، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

از جمله آپشن‌های این خودرو می‌توان به کروزکنترل، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، کنترل کشش و پایداری، سنسور دنده عقب، سنسور فشار باد تایر، دوربین دنده عقب، ترمز کمکی، ترمزپارک برقی، فرمان برقی حساس به سرعت، ایربگ‌های جانبی جلو و ایربگ پرده‌ای، ورود و استارت بدون کلید و سانروف اشاره کرد. این امکانات برای خودروی مونتاژی با قیمت فوق، قابل قبول نیست.

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی