کد خبر: ۲۴۳۴۴
۱۴۰۲/۱۰/۱۳ ۱۳:۰۰:۰۱

سند توسعه و آیین‌نامه زیست‌بوم صنایع‌دستی با همکاری بخش‌خصوصی تدوین خواهدشد

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تدوین سند توسعه و آیین‌نامه زیست‌بوم صنایع‌دستی خبر داد و گفت: بخش خصوصی جزو جدانشدنی در فرایند تدوین است.

به گزارش محیانیوز، همایش توسعه تجارت فرش دستباف و صنایع‌دستی با حضور تولیدکنندگان و تاجران حوزه فرش و صنایع‌دستی به میزبانی اتاق ایران برگزار شد و مسیرهای احیای جایگاه فرش و صنایع‌دستی در تجارت خارجی مورد بررسی قرار گرفت.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخشی از این مراسم و طی سخنانی گفت: سند توسعه صنایع‌دستی، با تأکید شورای عالی انقلاب فرهنگی و همکاری بخش‌های مختلف در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی در حال تدوین است. بخش خصوصی جزو لاینفک در تدوین این سند است و امیدواریم اتاق ایران و فعالان بخش خصوصی برای تدوین یک سند اجرایی، به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه صنایع دستی امری فرابخشی است و تصویر یکسانی از این موضوع در بخش‌های مختلف وجود ندارد، ادامه داد: با وجود کمرنگ شدن صنایع‌دستی در هیاهوی دانش‌بنیان‌ها، در برنامه هفتم توسعه فصل اختصاصی برای گردشگری و صنایع‌دستی و تقویت زیست‌بوم صنایع دستی دیده شده است.

جلالی گفت: این اصل برنامه هفتم، معاونت صنایع‌دستی را موظف کرده تا ظرف ۳ ماه آیین‌نامه تکمیل زیست‌بوم صنایع دستی را تدوین کند. انجام این امر به عزم و نگاه بازرگانی بخش خصوصی و اتاق ایران نیاز دارد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید بر اینکه دانش‌بنیان‌ها و دانش روز باید به بهبود تولید صنایع دستی کمک کرده و زیست‌بوم صنایع دستی را تکمیل کنند، ادامه داد: لوکوموتیو این زنجیره، توسعه صادرات است. ما در کنار صادرات فرش و صنایع دستی، صدور فرهنگی نیز خواهیم داشت. متأسفانه منافع فردی و بخشی گاهی در خدمت منافع ملی نبوده است. اما فرش و صنایع دستی جزو منافع ملی ماست و باید برای احیای آن بجنگیم.

وی با تأکید بر اینکه راه برون‌رفت انسداد اقتصادی توجه به بخش خصوصی است، افزود: صنایع دستی، اقتصاد هویت بنیان ماست. اما متأسفانه در سال‌های اخیر از توسعه دور افتاده و جنبه تزئینی پیدا کرده است. ما ۱۶ شهر و روستای جهانی داریم اما هیچ وقت از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم.

جلالی گفت: ما در آن سوی مرزها مشتری‌های زیادی داریم. اما لازمه آن این است که زنجیره ارزش و تأمین را کامل کنیم و این امر احتیاج به همکاری نگاه بازرگانی، تجاری و سرمایه‌گذاری به مقوله اقتصاد فرهنگ دارد.

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی