کد خبر: ۲۷۵۰
۱۴۰۱/۰۷/۲۸ ۱۲:۵۱:۱۷

رومینا پورمختاری و پریسا لیله استراند، دو زن ایرانی‌تبار که وزیر دولت سوئد می‌شوند، کیستند؟/ عکس

نخست‌وزیر جدید سوئد دو زن ایرانی‌تبار را به عنوان وزرای فرهنگ و محیط زیست کابینه‌اش به پارلمان این کشور معرفی کرد.

بنابر اعلام وبگاه دولت سوئد، اولف کریسترشون، نخست‌وزیر جدید این کشور دو زن ایرانی‌تبار را به عنوان وزرای محیط زیست و فرهنگ کابینه خود به پارلمان این کشور معرفی کرده است.

رومینا پورمختاری، ۲۶ ساله و متولد استکهلم، که رئیس شاخه جوانان حزب لیبرال سوئد بوده است، برای سمت وزارت محیط زیست به پارلمان این کشور معرفی شده است.

هم‌چنین پریسا لیله استراند، ۳۹ ساله و متولد ایران، از حزب میانه‌رو برای سمت وزارت فرهنگ به پارلمان سوئد معرفی شد.

از میان ۲۳ وزیر پیشنهادی در کابینه کریسترشون، ۱۱ نفر زن هستند.

بیوگرافی رومینا پورمختاری

رومینا پورمختاری متولد ۱۲ نوامبر ۱۹۹۵ در مهاباد، آذربایجان غربی، سیاستمدار ایرانی تبار در سوئد اهل ایران است. او هم اکنون از اکتبر ۲۰۲۲ به عنوان وزیر محیط زیست سوئد مشغول به کار است. پدر و مادر رومینا پورمختاری هر دو ایرانی هستند.

او پیش‌تر رئیس شاخه جوانان حزب لیبرال این کشور بود که در ماه نوامبر سمت خود را ترک کرد. رومینا در ساندبیبرگ زندگی می کند و در دانشگاه اوپسالا علوم سیاسی خوانده است.

خانم پورمختاری ایرانی تبار و اهل مهاباد است. پدرش کریم پورمختاری اصالتاً مهابادی و مادرش زهرا توتونچی اصالتاً اهل بوکان آذربایجان غربی است.

رومینا پورمختاری کیست؟

او پیش‌تر رئیس شاخه جوانان حزب لیبرال این کشور بود که در ماه نوامبر سمت خود را ترک کرد.

 

سوابق

این دختر خانم جوان ایرانی از سال ۲۰۲۲ عضو Riksdag برای شهرداری استکهلم بوده است. رومینا پورمختاری جوانترین وزیر یک کابینه در سوئد است که در سن ۲۶ سالگی برای این پست معرفی شد. او قبلاً به عنوان منشی سیاسی برای شورای شهر آنا استاربرینک کار کرده است

رومینا پور مختاری رئیس انجمن جوانان لیبرال، LUF است و در کنگره وستروس در سال ۲۰۱۹ انتخاب شده است.

رومینا پورمختاری

رومینا در سال ۲۰۱۳ به LUF پیوست و سابقه عضویت در هیئت مدیره در LUF استکهلم را دارد. از سال ۲۰۱۶ او سخنگوی سیاست آموزش و ادغام LUF بود و سپس در سال ۲۰۱۸ به عنوان معاون اول رئیس انتخاب شد. او تعهد زیادی به سیاست آموزشی، مسائل ادغام و فمینیسم، به ویژه مسائل مربوط به مسئله ناموسی و برابری اقتصادی دارد.

وزیر اقلیم و محیط‌ زیست سوئد

در اکتبر ۲۰۲۲ اولف کریسترشون، نخست وزیر محافظه کار جدید سوئد، رومینا پور مختاری را به عنوان جوان ترین وزیر تاریخ این کشور به پارلمان معرفی کرد.

بیوگرافی رومینا پورمختاری

 

 

 

منبع: همشهری

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی