کد خبر: ۵۱۹۸
۱۴۰۱/۰۸/۲۹ ۲۰:۰۰:۰۰

کدام قطعات خودرو، بازیافت می‌شوند

نگهداری خودرو اغلب مستلزم حذف یا تعویض قطعات قدیمی یا فرسوده می‌باشد، قطعات و یا حتی کل خودرو که در تصادفات آسیب می‌بینند اگر آسیب بسیار گسترده باشد نیز ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند و بهتر است که به جای دور انداختن قطعات اتومبیل مستعمل و یا انداختنشان در زباله دان یا فرستادن آن‌ها برای دفع ایمن، ببینید که آیا آن‌ها قابل بازیافت هستند یا خیر.

بازیافت میزان زباله ایجاد شده در محل‌های دفن زباله و آسیب به محیط زیست عمر زمین را کاهش می‌دهد، در حالی که ماشین‌ها پیش از این منجر به افزایش دود در شهر‌های پرجمعیت می‌شدند، اما برخی از قطعات آن‌ها می‌تواند در وسایل نقلیه دیگر یا تولید مجدد برای دیگر کار‌ها استفاده شود که امروز در این مطلب تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. روغن و فیلتر‌های روغن:

روغن ترمز به طور نامناسب منجر به آلودگی آب و منابع خاکی می‌شود، ولی قابل استفاده مجدد است. روغن فقط کثیف می‌شود و هرگز واقعاً از بین نمی‌رود و زمانی که روغن خودرو را تعویض می‌کنید آن را به یک مرکز جمع آوری یا یک فروشگاه اتومبیل که بازیافت انجام می‌دهد، ببرید.

فیلتر-روغن

این روغن می‌تواند تمیز شده و دوباره به عنوان روغن جدید مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

علاوه بر این، فیلتر‌های روغن هم می‌توانند بازیافت شوند و هر فیلتر مقداری فولاد دارد و اگر به یک مرکز بازیافت بروید که آن‌ها را بپزیرد، به طور کامل از روغن اضافی پاک شده و در تولید فولاد مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد، همچنین به یاد داشته باشید زمانی که آن را به یک مرکز جمع آوری پذیرش تحویل می‌دهید حتما در یک کیسه پلاستیکی بسته باشد.

۲. بازیافت شیشه ماشین:

شیشیه شکسته جلوی ماشین اغلب در محل‌های دفن زباله انباشته شده اند، زیرا شیشه بین دو لایه پلاستیکی محافظ مهر و موم شده است، اما با این حال پیشرفت‌های تکنولوژیکی، حذف شیشه قابل بازیافت و بسیاری از شرکت‌های جایگزین برای بازیافت شیشه را آسان‌تر کرده است و حتی شرکت‌هایی وجود دارند که با گسترش بازیافت شیشه اتومبیل، حجم ضایعات را کاهش می‌دهند.

شیشه خودرو چند منظوره است و می‌تواند به عایق فایبر گلاس، بلوک‌های بتونی، بطری‌های شیشه ای، کاشی کف، پیشخوان، میز کار و جواهرات تبدیل شوند و یا حتی نقوش پلاستیکی بر روی شیشه اصلی نیز می‌تواند به عنوان چسب فرش و دیگر کاربرد‌های مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

۳. بازیافت لاستیک ها:

لاستیک‌ها غیر قابل تجزیه هستند، بنابراین اگر بازیافت نشوند، فضای زیادی در محل‌های دفن زباله می‌گیرند و سوزاندن آن‌ها هوا را با مواد سمی آلوده می‌کند و آب‌های قابل اشتعال را تولید خواهد کرد. لاستیک در شرایط خوبی برداشته می‌شود و می‌تواند در وسایل نقلیه دیگر استفاده شود و یا تعمیر شود و تایر‌های نو تولید کنند.

بازیافت-لاستیک-خودرو

معامله کننده‌های جنس‌های قراضه اغلب تایر‌های قدیمی را به عنوان یک منبع با ارزش می‌دانند. لاستیکی که به هیچ وجه قابل استفاده نیست هنوز هم می‌تواند بازیافت شود و به عنوان سوخت و آسفالت کردن بزرگراه استفاده شود، پس برای مبارزه با تجمع ضایعات غیر ضروری، لاستیک‌های کهنه را به نزدیک‌ترین مرکز بازیافت ببرید.

۴. آهن قراضه:

فلز یکی از آسان‌ترین مواد‌ها برای بازیافت است، خودروی خسارت دیده یا از کار افتاده با رینگ، در‌ها و دستگیره‌ی درها، آینه‌های سمت جلو، قاب‌ها و چرخ‌های فولادی همراه هستند. هر قسمت فلزی ماشین را می‌توان ذوب کرد و به چیز دیگری تبدیل نمود.

مراکز ضایعاتی می‌توانند وزن و قیمت خودرو را براساس قابلیت استفاده تخمین بزنند و زمانی که قطعات ویژه‌ای برای بازیافت و یا انواع دیگری برای دفع زباله برداشته می‌شوند، چیزی که از وسیله نقلیه باقی مانده، به صورت مکعب‌های فلزی غیرقابل تشخیص باقی خواهند ماند.

۵. موتور و قطعات سیستم انتشار:

موتور‌ها و چندین قسمت از آن‌ها طول عمر بسیار بالایی دارند و می‌توانند بعد از جدا شدن، بازسازی شوند، به گونه‌ای که می‌توان آن‌ها را تمیز و بازسازی شده دوباره فروخت.

بسیاری از مکانیک‌ها حتی موتور‌های صدمه دیده یا دور افتاده را با تکنولوژی و مواد پیشرفته ترمیم می‌کنند تا آن‌ها را کارآمدتر و سازگار با محیط زیست کنند، این موتور‌های ترمیم شده می‌توانند یک راه حل سبزتر و کم هزینه برای تعویض موتور خودرو ایجاد کنند.

اگر چه برخی قسمت‌ها مختص مدل‌های خاص خودرو مثل شمع، انتقال دهنده، رادیاتور‌ها و مبدل‌های کاتالیزور هستند، اما می‌توانند برای تولید کنندگان بسیار ارزشمند و دارای پتانسیل ترمیم و باز سازی باشند.

۶. بازیافت قطعات پلاستیکی:

اگر چه ممکن است شما به آن فکر هم نکنید، اما اتومبیل واقعاً شامل مقدار قابل توجهی پلاستیک است. همه چیز، از داشبورد گرفته تا مخازن گاز اغلب از مواد پلاستیکی قابل بازیافت ساخته می‌شوند. چراغ ها، سپر‌ها و سایر قسمت‌های داخلی را می‌توان از بقیه خودرو جدا کرد و یا برای تبدیل به محصولات جدید تکه تکه یا ذوب نمود، علاوه بر این اگر آن‌ها هنوز در شرایط خوبی هستند، می‌توان به مغازه‌های تعمیر خودرو به عنوان قطعات جایگزین فروخت.

۷. بازیافت باتری‌ها و سایر لوازم الکترونیکی:

باتری‌های خودرو و دیگر وسایل الکترونیکی اغلب حاوی سرب و دیگر مواد شیمیایی هستند که اگر در محل دفن زباله ریخته شوند، می‌توانند محیط را آلوده کنند. بسیاری از شهر‌ها به فروشگاه‌های خودرو نیاز دارند تا باتری‌های قدیمی را به سازندگان یا مراکز بازیافت برای دفع ایمن بفرستند و بسیاری از کشور‌ها قانونی دارند و به افرادی که باتری‌های قدیمی را برای یک ماشین جدید مبادله می‌کنند، پاداش می‌دهند.

بسیاری از باتری‌های خودرو در شرایط خوب و قابل استفاده مجدد قرار دارند و اگر برای بازیافت انتخاب شوند، از طریق یک دستگاه هامرمیل شکسته می‌شوند و به قطعات کوچک تقسیم خواهند شد، این قطعات به ظرفی از مواد سنگین‌تر مانند سرب فرو می‌روند و پلاستیک به ساچمه تبدیل می‌شود و به تولید کنندگان فروخته می‌شود تا به موارد باتری جدید تبدیل شود، هم چین سرب ذوب می‌شود و در نهایت به عنوان بشقاب و دیگر اجزای باتری بازسازی می‌شود، اسید کهنه هم به سولفات سدیم برای استفاده در مواد شوینده، شیشه و منسوجات تبدیل می‌شود.

مرحله بعدی

برنامه تعویض روغن موتور

تعویض روغن موتور حیات موتور است، روغن در داخل ظرف نفتی قرار دارد که زیر ماشین متصل به کف موتور قرار دارد و تمام قسمت‌های داخلی موتور باید توسط روغن موتور روغن کاری شود و روغنکاری ناکافی باعث خواهد شد که این بخش‌ها سریع‌تر و در نهایت با هم از بین بروند.

 

منبع: پارسینه

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی