کد خبر: ۸۱۴۴
۱۴۰۲/۰۴/۱۷ ۱۷:۳۰:۴۱

آماری تکان دهنده اعتیاد در دنیا

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه هم اکنون 284 میلیون نفر در دنیا مواد مخدر مصرف می کنند، گفت: تغییرات جمعیتی نشان می ‏دهد که تا سال 2030،

 مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: در راستای حمایت این ستاد از رساله های دکتری و پایان نامه های کارشناسی ارشد با موضوع اعتیاد، رساله کاربردی دکتری با موضوع «طراحی و مهارت های فرزندپروری در خصوص محافظت از نوجوانان در برابر اعتیاد برای والدین تحت درمان سوءمصرف مواد بر اساس رویکرد بازاریابی اجتماعی » به چاپ رسید.

وی در تشریح این رساله دکتری گفت: در بیان مسئله آمده است که جهان در سه دهه اخیر با آمارهای تکان دهنده در خصوص شیوع سوءمصرف مواد در سطح جامعه و به ویژه در بین جوانان و نوجوانان مواجه شده است و طبق گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، در سال 2020، حدود 284 میلیون نفر مواد مخدر مصرف کردند و بیش از 36 میلیون نفر از اختلالات مصرف مواد مخدر رنج بردند.

وی افزود: تغییرات جمعیتی نشان می ‌دهد که تا سال 2030، تعداد افرادی که در جهان مواد مصرف می کنند، 11 درصد افزوده می‌شود. علاوه برافزایش در میزان شیوع آن، سن شروع مصرف مواد نیز کاهش یافته و به نوجوانی و حتی کمتر رسیده است. ابتدای دوره نوجوانی (15-13 ساله) تا انتهای نوجوانی (17-15 ساله) یک دوره بحرانی خطر برای شروع مصرف مواد هستند و والدین معتاد مهارت های مناسب فرزندپروری را ندارند و فرزندان آنان در معرض خطر بالاتری نسبت به سایر نوجوانان برای اعتیاد قراردارند و اولین گام جهت تهیه برنامه های پیشگیری کننده از شروع زودرس مصرف مواد در کودکان و نوجوانان تحت آسیب می تواند تدوین محتوای آموزشی مناسب و استاندارد در زمینه مهارت های فرزندپروری توسط والدین دچار اختلالات مصرف باشد.

این مقام مسئول در ستاد بیان داشت: پژوهش این رساله، یک پژوهش کیفی است که در 4 فاز به اجرا درآمده است و فاز اول آن 7 مرحله نیازسنجی به شرح ذیل انجام شده است:

– نیازسنجی از والدین (پدر یا مادر) تحت درمان سوءمصرف مواد

– نیازسنجی از نوجوانان (20-12 سال) دارای والدین تحت درمان

– نیازسنجی از متخصصان مرتبط با حوزه اعتیاد در خصوص فرزند پروری

– نیازسنجی از سیاست گذاران مرتبط با مسئله اعتیاد در خصوص مهارت های فرزند پروری مورد نیاز والدین

– نیازسنجی آموزشی با روش دلفی در قالب آمیزه بازاریابی

– مطالعه مروری با هدف تعیین نیازهای آموزشی مهارت های فرزند پروری مورد نیاز والدین

– بررسی و جمع بندی نیازهای آموزشی تعیین شده در مراحل قبل در پانل خبرگان

باهری ادامه داد: همچنین در فاز دوم، نیازهای آموزشی جهت تدوین محتوای آموزشی، اولویت بندی و در فاز سوم، طراحی محتوای آموزشی انجام شده است. در فاز چهارم نیز، محتوای آموزشی اعتبار سنجی شده است.

وی با اشاره به نتایج این پژوهش گفت: بر اساس نتایج این رساله دکتری، سه مهارت ارتباط مؤثر، حل مساله و مدیریت هیجانات، دارای اهمیت بیشتر در فرزندپروری هستند و عدم مدیریت زمان، اولویت نبودن مساله فرزندپروری و مشکلات اقتصادی سه مانع مهم فرزندپروری والدین تحت درمان سوءمصرف مواد می باشند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد ادامه داد: همچنین پنج مکان های آموزشی از جمله نزدیک به محل سکونت، محیط مدارس فرزندان، مراکز بهداشتی و درمانی، محیط های ناهمگن، کلینیک های ترک اعتیاد از اولویت مکان های مناسب آموزشی برای فرزندپروری والدین تحت درمان سوءمصرف مواد شناخته شد و آموزش چهره به چهره، گروه درمانی، بحث گروهی، کارگاه های آموزشی و نمایش پنج اولویت روش های آموزشی و ترویجی در خصوص کسب مهارت های فرزندپروری والدین تحت درمان سوءمصرف مواد معرفی شد.

باهری به اهم پیشنهادات مطرح شده در این رساله کتری اشاره کرد و افزود: در پایان این رساله پیشنهاد شده است که از محتوای آموزشی طراحی شده در خصوص مهارت های فرزندپروری جهت والدین دچار اعتیاد، در ارگان های مرتبط از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی و قوه قضاییه بهره برداری شود و یک کوریکولوم آموزشی در خصوص مهارت های فرزندپروری و اجرا در سطح کلینیک های ترک اعتیاد، زندان ها و …جهت توانمندسازی والدین تدوین و محتوای آموزشی مهارت های فرزندپروری والدین تحت درمان سوءمصرف مواد در واحدهای درسی رشته های تحصیلی روانشناسی، روان پزشکی، مطالعات اعتیاد، دکتری حرفه ای اضافه شود.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه معمولاً والدین دچار اعتیاد با مشکلات اقتصادی روبرو هستند و یکی از موانع اصلی والدین در زمینه فرزندپروری در این مطالعه مسائل اقتصادی می باشد؛ سیاست گذاران می توانند برنامه های بهتر و دقیق تری جهت فعالیت مراکز بهداشتی و درمانی که از چهار مزیت رایگان بودن (نزدیک به محله سکونت افراد بودن) داشتن نیروی تخصصی و داشتن مکان مناسب جهت آموزش استفاده کنند و برنامه ریزی مناسب صورت گیرد.

همچنین در مورد پایگاه های بهزیستی و زندان ها نیز می توان این برنامه ریزی را انجام داد.

 

منبع: فارس

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی