کد خبر: ۹۹۸۶
۱۴۰۲/۰۵/۱۱ ۰۹:۴۵:۵۱

آیا دریای خزر مانند دریاچه ارومیه در حال نابودی است؟

دریاها و دریاچه‌های بزرگ جهان به خاطر تغییرات آب و هوایی به‌ویژه افزایش دما در معرض خطر قرار گرفته‌اند و این مسئله باعث از بین رفتن موجودات دریایی، کوچک شدن پهنه‌های آبی و کاهش سطح آب دریاچه‌هایی چون ارومیه و خزر شده است.

یک مطالعه نشان می‌دهد سطح آب دریای خزر در شمال ایران کاهش یافته و تنها در چهار سال گذشته ۳۸ سانتی‌متر پایین آمده است.

آمارها نشان می‌دهند از دهه ۱۹۹۰ میلادی تا کنون مجموعاً ۱۷۰ سانتی‌متر از سطح آب این دریاچه کم شده است.

یک کارشناس محیط زیست به «اسکای نیوز» گفت مسائل زیست‌محیطی دریاها به زندگی انسان‌ها نیز سرایت می‌کند.  به گفته این کارشناس، سواحل شرقی دریای خزر «کاملاً خشک» خواهد شد. کارشناسان مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر می‌گویند تا سال ۲۰۵۰ سطح آب دریاچه به خصوص به دلیل درجه حرارت بالا به شدت کاهش می‌یابد.

ایمن قدوری، کارشناس محیط زیست، عضو اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، در مورد دلایل عقب نشینی آب در دریاهای محصور می‌گوید: مشخص است که سطح دریاها در جهان پس از تسریع آب شدن مناطق یخی در نتیجه افزایش دما و تغییرات آب و هوایی، احتمالاً افزایش می یابد. چیزی که زمین تا به حال ندیده است.  با این حال به گفته قدوری، این افزایش فقط مربوط به دریاهای آزاد است که آبشان از اقیانوس‌ها تامین می‌شود. دریاهای محصور، شاهد کاهش سطح خواهند بود چرا که وابستگی اصلی آن به آب باران است.  وی افزود: آب باران به نوبه خود از تغییرات آب و هوایی تاثیر می‌پذیرد چرا که این تغییرات باعث بارندگی کمتر می‌شود. دمای بالای هوا در اتمسفر، به ویژه در سطح ابرها، منجر به تبخیر بارش قبل از رسیدن به سطح زمین می‌شود و در نتیجه خشکسالی رخ می‌دهد.  به گفته این کارشناس، خشکسالی به معنای کوچک شدن دریاهای محصور در خشکی است و با ادامه افزایش دما، تبخیر آب دریا نیز افزایش می‌یابد.

 

منبع: ساناپرس

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی