زلزله تهران در کمین مناطق پایتخت

زلزله تهران همچنان سرزبانهاست. زلزله تهران هر لحظه امکان رخ دادن دارد؛ این روزها بار دیگر ماجرای وقوع زلزله ای سهمگین در کشور و به ویژه در پایتخت، نقل محافل مجازی شده و مردم در کوچه و بازار نیز کم و بیش از آن می گویند.زلزله تهران یکی از تهدیدهایی است که می‌تواند نه‌تنها شهر تهران بلکه کل کشور را با یک بحران جدی مواجه کند. اخبار متعددی در رابطه با وقوع زلزله تهران و زلزله در اطراف آن به گوش می‌رسد. کارشناسان بر این باورند که اگر زلزله تهران در ابعاد بزرگتر از ۶ ریشتر در یکی از سه گسل شهر تهران رخ دهد، خسارت‌های احتمالی آن منجر به یک فاجعه تاریخی خواهد شد. بامداد  ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ زلزله‌ای به قدرت ۳.۵ ریشتر جوادآباد از توابع بخش جوادآباد شهرستان ورامین در استان تهران را لرزاند.

چندی پیش  فرانک هوگربیتس، محقق هلندی (همان که زلزله مرگبار ترکیه را پیش بینی کرده بود) این بار از وقوع زمین لرزه ای سهمگین در مناطقی از ایران خبر داده است. درست از آب در آمدن پیش بینی قبلی وی (زلزله ترکیه) ایرانی ها را بابت تکرار این حادثه مرگبار در کشور ترسانده و این وسط باز هم "زلزله تهران" بر سر زبان ها افتاده است و این تنها ماجرا نبود در دو هفته گذشت چند بار اطراف تهران زلزله آمد هاست 

تهران به عنوان مهم‌ترین کانون جمعیتی کشور روی گسل‌های فراوانی توسعه یافته است و باید مهم‌ترین ناحیه از نظر ریسک زلزله در ایران قلمداد شود و ببینیم که چقدر کارهایی برخلاف درس‌های زلزله‌های گذشته انجام داده‌ایم که به ویژه در بیست ساله اخیر سطح ریسک زلزله را در این شهر بالا برده‌ایم . روندی که در ۵۰‌ سال اخیر، به‌ویژه ۲۰‌ سال اخیر، در شهر تهران اتفاق افتاده، آن را به سمتی پیش برده که وضع زیست عادی‌اش هم متناسب نیست.آخرین بارهایی که مردم تهران خودشان زلزله را حس کردند، ۲۰ تیر ۱۴۰۲ در بخش‌هایی از شرق تهران و ۱۹ اردیبهشت ۹۹ بود. دفعه‌ قبل از آن ۲۹ آذر ۹۶ – زلزله ملارد – و ۱۸ خرداد ۸۶ که در زلزله کهک قم و ۸ خرداد ۱۳۸۳ تعداد زیادی از مردم تهران زمین‌لرزه را حس کرده‌اند.

دکتر مهدی زارع به خبر آنلاین می گوید : البته هیچ‌کدام از این زلزله‌ها تلفات مالی زیادی به بار نیاوردند، گرچه هر کدام از آنها چند کشته داشتند. ولی هیچ‌کدام زلزله‌های مخربی نبودند. بنابراین آخرین اتفاقی که واقعا خرابی جدی به بار آورده، زلزله‌ سال ۱۸۳۰ میلادی است که الان ۱۹۰‌ سال از آن می‌گذرد. چون فاصله‌ زلزله‌ها زیاد است، مردم این موضوع را فراموش می‌کنند.

زلزله ۲۰ تیر ۱۴۰۲ قیامدشت با بزرگای ۳.۴ روی گسل ایوانکی رخ داد که به احتمال زیاد زلزله‌های تاریخی ٧٤٣ میلادی و ٨٥٥ میلادی که ری را ویران کرده‌اند، با جنبایی این گسل رخ داده‌اند. همچنین زلزله به صورت خوشه (فوج لرزه) در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۲ در اثر جنبایی این گسل رخ داده است. زلزله ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۲ در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق تهران در محدوده گسل ایوانکی در جنوب شرق تهران رخ داد که نشانگر فعال بودن پهنه گسله ایوانکی است و دلیل آن نیز رخداد همین زلزله‌های کوچک است. این پهنه گسله که انتهای شمال غربی آن به منطقه ١٥ تهران می‌رسد، توان لرزه‌زایی تا بزرگای ٧.٥ را دارد. این گسل در روز ۱۷ مهر ماه سال ۸۸ و ۳ اسفند ماه سال ۱۳۸۹ دو زلزله با بزرگای ٤ را نشان داده است.