قیمت لاستیک ترکید!! | افزایش شدید قیمت لاستیک پراید، پژو و سمند

قیمت لاستیک در ماه‌های اخیر با افزایش فراوانی همراه بوده است. افزایش قیمت لاستیک آزاد باعث شده که مردم به دنبال تهیه لاستیک دولتی بروند اما در این زمینه هم مشکلاتی وجود دارد. از افزایش قیمت بخشی از مواد اولیه و عدم تخصیص ارز به عنوان دلایل افزایش قیمت لاستیک عنوان شده است. تازه ترین خبر درباره قیمت لاستیک را در ادامه بخوانید.

چند هفته‌ای است که عرضه لاستیک در کشور به‌بهانه‌های مختلف از جمله مشکلات تولید با اختلال روبه‌رو شده است و همین امر رشد قیمت‌ را در انواع لاستیک‌های سواری در بازار به‌وجود آورده است.  از یک طرف تولیدکننده مدام از مشکلاتش صحبت می‌کند و دلیل کاهش حجم تولید را عدم تخصیص ارز می‌داند اما از طرفی دیگر نمایندگان فروش می‌گویند در سه ماه اخیر با وجود پرداخت هزینه تایرها، هنوز محصولات به دستشان نرسیده است و همین امر باعث کسری لاستیک در بازار شده است.

در شرایط حاضر اگر مشتری بخواهد لاستیک دولتی تهیه کند باید با مراجعه به نمایندگی‌های فروش یا کارخانجات اقدام به خرید نماید علاوه بر این دولت راهکار استفاده از پلت‌فرمهای مجازی را نیز به مردم پیشنهاد داده است تا در این سایت‌ها ثبت سفارش خود را انجام دهند اما نکته مهم اینجاست عرضه‌ای در این سایتها  انجام نمی‌شود و مدام مخاطب با اخطارهای مختلفی در عدم موجودی لاستیک روبه‌روست، نمایندگی‌های فروش نیز مدعی هستند لاستیکی در اختیار آنها نیست و مشتری باید منتظر تحویل کارخانه باشد.  به‌نوعی هر کس نبود لاستیک را به گردن دیگری می‌اندازد و در این شرایط نکته مهم اینجاست که مسئولان وزارت صمت هم سکوت کرده‌اند و هیچ پاسخی نمی‌دهند که؛ آیا مشکل امروز بازار تایر کمبود تولید است یا دلالان و واسطه‌گران با انبارکردن لاستیک‌ها نمی‌خواهند ثبات به بازار برسد؟

قیمت لاستیک سواری چند؟  در طول چند روز اخیر لاستیک‌های سواری رشد قیمت 200 تا 500 هزار تومانی را تجربه کرده‌اند به‌نحوی که لاستیک سمندی به 3 میلیون و 900 هزار تومان، پژویی به 3 میلیون و 750 هزار تومان و پرایدی به 3 میلیون و 400 هزار تومان رسیده است.  

برای بررسی این موضوع تماس‌های مکرری با مدیران وزارت صمت و سازمان حمایت داشته است اما متأسفانه آنها برگزاری جلسات را بهانه می‌کنند و فعلاً تمایلی به پاسخگویی درخصوص برنامه وزارت صمت برای مدیریت بازار ندارند، از آن طرف خریدار سرگردان در سایت‌های فروش تایر است و در بازار نیز نمی‌تواند تایر دولتی تهیه کند. افزایش 150 درصدی قیمت لاستیک  اگرچه قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون تقریبا ثابت بوده اما قیمت انواع تایر در بازار آزاد حداقل 150 درصد رشد داشته است. دلیل افزایش قیمت تایر خودرو در بازار چیست و چرا علی‌رغم ثبات قیمت ارز، قیمت یک جفت لاستیک به 4 میلیون تومان رسیده است؟  آنگونه که روزنامه اعتماد خبر داده، 6  ماه از وعده وزارت صمت برای ساماندهی بازار لاستیک می‌گذرد اما صف‌های طولانی برای دریافت تایر خودرو با قیمت مصوب هر روز طولانی‌تر می‌شود. متقاضیان برای دریافت لاستیک در سایت‌های مرتبط ثبت‌نام هم می‌کنند اما گفته می‌شود که گاهی امکان خرید لاستیک برای‌شان فراهم نمی‌شود.  البته انجمن تولیدکنندگان تایر خودرو علت این موضوع را کاهش تولید لاستیک به دلیل مشکلات ارزی عنوان کرده است و گفته شده گرچه تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی درحال انجام است اما مشکل فعلی انتقال حواله‌های ارزی به ذی‌نفعان خارجی است و این اقدام هنوز انجام نشده است.  در کنار مشکلات به وجود آمده در بخش دریافت ارز تولیدکنندگان تخلفاتی هم صورت می‌گیرد و گاهی عرضه خارج از شبکه تایر نیز رخ می‌دهد و گاهی هم فروشندگان لاستیک‌ها را در انبارهای خود نگه می‌دارند و آن را به بازار عرضه نمی‌کنند. در حال حاضر فضای بازار تایر به سمتی رفته که تایر سهمیه‌ای با کاهش عرضه مواجه شده و شاید بتوان گفت عملا وجود ندارد و قیمت‌های بازار هم حداقل ۳ برابر قیمت‌های کارخانه‌ای شده است.  قیمت لاستیک 1 بررسی‌ها از قیمت برخی از انواع تایر در بازار نیز نشان می‌دهد از فروردین‌ماه 1401 تا امروز قیمت تایر در بازار به‌طور میانگین رشد 155 درصدی داشته است. این در حالی است که نرخ ارز، ‌تقریبا 6 ماه است که در یک کانال ثابت ایستاده و معمولا‌ نوسان شدید و حتی متوسطی هم نداشته است. این‌بار بهانه چیست که بازار تایر را اینچنین آشفته کرده که قیمت یک جفت لاستیک ایرانی معمولی تا سطح 4 میلیون تومان هم رسیده است؟ چرا در شرایطی که فضای بازار تایر به سمت دلالی و واسطه‌گری حرکت کرده، امکان عرضه مستقیم کارخانه‌ها نیز گرفته شده و حتی شائبه کمبود مصنوعی تایر در بازار نیز شکل گرفته است؟ کمبود ارز قیمت لاستیک را گران کرد؟  مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در خصوص گران شدن قیمت تایر در بازار می‌گوید: اینکه گفته می‌شود افت تولید کارخانجات و عرضه محدود به بازار باعث گران شدن این کالا شده را رد نمی‌کنم اما عامل اصلی این اتفاق شده عدم دریافت به موقع ارز از سوی فروشندگان مواد اولیه لاستیک بوده است که همین تاخیر در پرداخت ارز هم باعث کاهش تولید لاستیک در دو ماهه گذشته شد.  به گفته تنها، هرچند این اتفاق موجب افت مواد اولیه در کارخانجات تولید لاستیک و در نتیجه تاخیر در عرضه این کالا شد اما نوسانات قیمتی در بازار و گرانی‌ها به دلیل 3 تا 5 درصد افت تولید نبود، این میزان کاهش تولید در دو ماهه گذشته تاثیر چندانی نداشت و باید گفت تنها افزایش تولید ابتدای سال را خنثی کرد.  قیمت لاستیک 3  یکی دیگر از مواردی که منجر به گرانی در بخش لاستیک شد، تغییر مبنای ارز پتروشیمی‌ها بود که تا 35 درصد رشد پیدا کرد. هرزمان که نرخ ارز برای مواد اولیه تغییر می‌کند روی کالای نهایی هم اثرگذار است. البته هنوز هیچ افزایش قیمتی برای لاستیک در سال جاری اعلام نشده و هرگونه افزایش قیمت لاستیک هم غیرقانونی است.