فوری/ فروش خودروهای جدید در سامانه یکپارچه + اسامی

تحویل خودروهای وارداتی چانگان و فروش آن از طریق سامانه یکپارچه، تغییر در حواله‌ها و پرداخت جریمه‌های دیرکرد و عرضه محصولات سایپا در مرحله سوم طرح یکپارچه از جمله سوالاتی بود که مدیرعامل سایپا با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به آن‌ها پاسخ داد.  محمدعلی تیموری با بیان اینکه سایپا همیشه در بخش خودروهای وارداتی و مونتاژ فعال بوده، گفت: در دهه ۹۰ با وجود اینکه بهترین کمپانی خارجی شرکای تجاری سایپا بود، اما به دلیل مسائلی که در گروه خودروسازی سایپا به وجود آمد این گروه از بخش واردات و مونتاژکاری به طور کل حذف شد. اما سال گذشته که قانون واردات خودرو در مجلس مصوب شد ما نیز از قانون تمکین کردیم و برای تنظیم بازار با شرکای تجاری خود در کشورهای مختلف وارد مذاکره شدیم.  وی ادامه داد: خردادماه سال گذشته چند نمونه خودرو وارد کشور کردیم و استانداردهای آن مورد بررسی قرار گرفت. در بهمن‌ماه همان سال موفق به ثبت سفارش و حمل خودروها به ایران شدیم که در فاز اول ۱۱۰۸ خودرو وارد گمرک شد و تا تیرماه سال‌جاری درگیر مسائل ترخیص بود.  مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی سایپا(چانگان) بعد از ورود به کشور چه بود؟ گفت: این خودروها پس از ترخیص از گمرک قیمت‌گذاری شدند سپس هزینه عوارض گمرک و شماره گذاری و پلاک نیز به آن اضافه شد. در حقیقت افزایش قیمت خودروهای چانگان ناشی از اعمال هزینه‌های ذکر شده بود که دست سایپا نیز نبود.