ستی مولایی؛ روانشناسی کفش یا بهتر است بگوییم شخصیت شناسی از روی کفش امری جدید در حوزه زیبایی به شمار میآید و همه دوست دارند تا درباره آن بیشتر بدانند. کریستین، استاد روانشناسی اجتماعی، میگوید: هیچ کسی شک ندارد که چهره؛ سر و مدل موها میتوانند خیلی چیزها درباره شخصیت فرد بگویند ولی درباره بعضی از انواع پوشاک مثل کفشها هم میتوان چنین چیزی گفت. او میگوید، تحقیقات نشان میدهد که کفشهای شما هر طور که باشند، میتوان با نگاه کردن به آنها راجع به شخصیتتان تا حدی قضاوت کرد. در یک مطالعه جدید یک گروه از شرکت کنندگان یک نظرسنجی شخصیتی را پر کردند. این نظر سنجی بر اساس تصاویری از کفش هایی بود که افراد مختلف آن را به پا میکنند. از آنجایی که کفشها مدلها، برندها، ظاهر و کاربرد های متفاوتی دارند، میتوانند حامل اطلاعاتی راجع به تفاوتهای شخصی باشند. بعضی از این تفاوتها بارز و مشخص هستند.
زیر نظر گرفتن ویژگیها
این نظریه نشان داد که افراد ویژگیهای خاص غریبهها را با دقت بیشتری زیر نظر دارند. به طوری که جواب این نظر سنجی توانستند که ویژگیهای مختلف افراد را با توجه به کفششان رتبه بندی کنند. حدسهای آنها در مورد سن، جنسیت، درآمد و اضطراب دلبستگی دقیق بود. این یافته ها در مجله آگوست پژوهش در شخصیت منتشر شد. روانشناسان دانشگاه کانزاس بیان کردند که مدل، قیمت، رنگ و شکل ظاهری کفشها میتوانند ویژگیهای احساسی و شخصیتی افراد را نشان بدهند.
آنجلا بانس، استادیار و روانشناس در زمینه مد و زیبایی بیان کرد: یکی از این پژوهشها، بر این نظریه استوار است که: «بیشتر ویژگیهای کفش با ویژگیهای شخصیتی صاحبان کفشها در ارتباط مستقیم هستند». وی میگوید اینکه فردی کفش فانتزی بپوشد یا راحتی یا رسمی همه میتوانند وجهی از شخصیت او را نشان دهند، او در تحقیقات خود گروهی را مامور کرد که با آزمونهای شخصیتشناسی بررسی کنند هر مدل کفش چه ویژگیهای شخصیتی را نشان میدهد و بعد یافتهها را مورد آزمایش قرار داد، بعضی از آنها کاملا دقیق بودند و بعضی چندان دقیق نبودند.
تمیز و باوجدان
کسانی که خیلی به کفش خود میرسند و مدام در حال تمیز کردن و واکس زدن آنها هستند معمولا همیشه استرس دارند و نگران رابطهشان هستند، تا حدی که استرس و اضطراب به بخش جدانشدنی از شخصیت آنها تبدیل شدهاست و به همین دلیل مدام به کفشهایشان میرسند چون برایشان مهم است که دیگران درباره آنها چه فکری میکنند، از طرف دیگر کفشهایی که کهنه ولی تمیز هستند، میتوانند نشاندهنده وجدان کاری هم باشند.
شخصیتی آرام با کفش راحتی
افرادی که از کفشهای معمولی و نه چندان شیک استفاده میکنند، ویژگی شخصیتی متمایز یا دیدگاه سیاسی خاصی ندارند معمولا از گروه سیاسی خاصی طرفداری نمیکنند و اصولا ویژگی شخصیتی متمایز و خاصکنندهای ندارند. آنها مانند پوشش خود، شخصیتی آرام و ساده دارند و سعی میکنند همه جا از خود شخصیت قابلقبولی ارائه دهند؛ بعید است افراد این گروه را با صندلهای پاشنهدار ببینید.
پولداری به سبک مد روز
کاملا مشخص است افرادی که از کفش مد روز استفاده میکنند، درآمد نسبتا بالایی دارند، به ظاهر خود بسیار اهمیت میدهند و تا حدودی مغرور هستند. بهطور کلی این افراد این گروه در جمع کمتر پذیرفته میشوند و خودشان هم خیلی دوست ندارند در فعالیتهای گروهی شرکت کنند ولی نباید از حق گذشت که احساس وظیفهشناسی بالایی دارند
رنگی های احساساتی
افرادی که از کفشهای رنگارنگ استفاده میکنند معمولا ثبات احساسی بیشتری دارند و کمتر از دیگران خودشان را گرفتار استرس و اضطراب میکنند البته باید بگوییم که کمی دمدمی مزاج و منفیباف هستند. این رنگارنگپوشها برونگرا و بسیار فعالاند و تمایل دارند با مدل و رنگ کفشهایشان پیامی را به دیگران منتقل کنند البته لزوما این پیام حقیقت ندارد. محققان تاکید میکنند که کفش شاد و رنگارنگ الزاما باعث شادی افراد نمیشود.
ساقدارهای درونگرا
افرادی که علاقه زیادی به پوشیدن کفش ساقدار دارند معمولا روحیه سردی دارند و بیشتر درونگرای هستند و تمایل دارند که از جامعه کنارهگیری کنند و بیشتر منزوی باشند و حتی هیچ تلاشی نمیکنند که مورد قبول دیگران باشند یا حتی روحیه وظیفهشناسی از خود بروز دهند. ثبات عاطفی آنها کمتری است و روحیهای تهاجمی دارند. دکتر کراندال میگوید: اگر فردی چنین کفشی بپوشد، یعنی دوست دارد بعضی از قوانین را بشکند.
قدیمی اما برونگرا
افرادی که معمولا کفشهای قدیمی میپوشند، بسیار برونگرا هستند و از ثبات شخصیتی بالایی برخوردارند، این افراد تا زمانی که کفششان نیاز به تعمیر پیدا نکند آن را از پا بیرون نمیآورند. به وظیفهشناسی این افراد میتوانید اطمینان کنید اما کمی سردمزاجاند. البته ویژگیهای شخصیتی این گروه کمی متغیرتر از دیگر گروههاست
منبع:
https://www.yournextshoes.com/shoes-reveal-personality-type/
https://www.scientificamerican.com/article/shoes-reveal-personality-traits/
Journal of Research in Personality