گفته میشود که لیز تراس، وزیر خارجه فعلی انگلیس و کاندیدای نخستوزیری بریتانیا، میخواهد برای مجله مد ووگ عکاسی کند؛ با این حال او اولین چهره مشهوری نیست که قصد کرده از این رسانه برای دیده شدن بهره ببرد.
هیلاری کلینتون، میشل اوباما، ترزا می و نیکولا استورجن چهرههایی هستند که پیش از این روی جلد ووگ حضور داشتهاند و تراس هم امیدوار است بازخورد مورد انتظار خود را از این اقدام دریافت کند.
ووگ، مجله ماهانه مد و سبک زندگی آمریکایی است که موضوعات زیادی از جمله مد، زیبایی، فرهنگ و زندگی را پوشش میدهد و ۱۲۹ سال است که منتشر میشود. جالب اینکه تراس با اضطرابی که سعی در کنترلش داشته، از وزیر اول اسکاتلند، نیکولا استورجن، مشورت گرفته بوده و در کنفرانس آب و هوای Cop۲۶ پرسیده بوده که چگونه این کار را انجام دهد.
جیمز اشنایدر، مدیر سابق ارتباطات چهرههای مطرح میگوید قرار گرفتن روی جلد چنین مجلهای صدای فرد را به افرادی خارج از حوزه پیامرسانی معمولی او میرساند؛ این مجله به مدت یک ماه دست به دست میشود و جلد آن حتی زمان بیشتری هم مورد توجه قرار میگیرد.
اشنایدر میگوید: «این یک نکته مثبت است اما خطر منفی آن این است که فردی احمقانه، بیمعنا و حتی دور از ذهن به نظر برسد.»؛ با این اوصاف تراس حق داشته که مضطرب باشد. جالب اینکه در مورد چهرههایی که در فضای مجازی، مثلا اینستاگرام فعالند هم این یک فرصت است.
پیش از این، ترزا می برای ووگ آمریکایی و نه بریتانیایی عکس گرفت و بعد از انتقاداتی که به دلیل پوشیدن شلوار چرمی قهوهای ۱۰۰۰ پوندی دریافت کرده بود، چهرهای متعادل از خود ارائه داد؛ در ایالات متحده، کاملا هریس، معاون رئیسجمهور آمریکا، در حین مبارزات انتخاباتی برای عکسبرداری ژست گرفت و سردبیران این مجله او را با طبیعتی معتبر و قابل دسترس توصیف کردند.
هیلاری کلینتون و کاملا هریس روی جلد ووگ
هیلاری کلینتون، هم پیش از حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای ووگ عکسبرداری کرده بود. میشل اوباما در سالهای مختلفی روی جلد این مجله رفت اما لورا بوش، باربارا بوش، نانسی ریگان و ملانیا ترامپ هرگز به عنوان بانوی اول روی جلد ظاهر نشدند.
وقتی جیل بایدن، در اوایل سال جاری روی جلد ووگ قرار گرفت، ملانیا و دیگر اعضای خانواده ترامپ اعتراض کردند و این اقدام ووگ را سیاسی دانستند چراکه دعوتنامه از طرف مجله برای افراد مشهور ارسال میشود. با این حال او هم قبل از ریاست جمهوری ترامپ برای این مجله عکسبرداری کرده بود.
به نظر میرسد موقعیت و ارتباط فرهنگی زیادی که مجلههایی مانند ووگ دارند و هنوز به اندازه کافی برای تولید تصاویر با کیفیت سرمایهگذاری میکنند از عوامل محبوبیت آنهاست. دسترسی بسیار خوب این مجلات، انتشار مطالب مثبت و عکسهای فوق العاده توسط آنها برای مردم جذاب است و به چهرهها اعتبار میبخشد و حضور و روایت این چهرهها هم برای مردم عادی جذاب است.