به گزارش محیانیوز، غلامرضا حاجتی، دبیراجرایی سی و نهمین کنگره روانپزشکان ایران اظهار داشت: همایش سالانه انجمن روانپزشکان ایران بزرگترین رویداد علمی سالانه در حوزه دانش روانپزشکی در کشور است که علاوه بر مرور دستاوردهای علمی جهان نتایج تحقیقات روانپزشکان ایرانی نیز در نشستهای علمی ارائه میشود.
وی با اشاره به همزمانی آغاز این رویداد و شروع هفته سلامت روان، افزود: چهار سخنرانی کلیدی توسط اساتید برجسته کشور در خصوص مسایل روز روانپزشکی و بیست یک سمپوزیم در حوزههای مختلف تشخیص و درمان و توانبخشی بیماریهای روانپزشکی غنای علمی کنگره را در کنار کارگاههای آموزشی افزایش خواهند داد که امیدواریم مورد بهرهبرداری شرکت کنندگان در همایش قرار گیرد.
حاجتی با اشاره به مهمترین مسائل و چالشها سلامت روان در بین دانشآموزان، بیان داشت: دانشآموزان در مقاطع مختلف با تغییرات و چالشهای متفاوتی روبرو هستند. در کودکی که اولین بار راهی مدرسه میشود مسائل مرتبط با اضطراب و جدایی برجسته است و در نوجوانی که امتحان کنکور و ورود به دانشگاه را پیشرو دارد مسائل مرتبط با تمرکز و استرس برجستگی دارد.
وی با این بیانکه بچهها در سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی دوران طوفانی نوجوانی را تجربه میکنند، گفت:چالشهای متعدد از نظر جسمی و روحی روانی همراه با تغییرات هورمون جسمی و بلوغ و تغییرات مرتبط با هویت و شخصیت در این دوران وجود دارد که در صورت دور بودن از استرس و تنش و وجود محیط خوب شخصیت پایدار و با ثباتی را پیدا میکنند.
این متخصص اعصاب و روان ادامه داد: هر چقدر در این دوران آشفتگیهای درون خانواده و جامعه بیشتر باشد تاثیر منفی در شکلگیری شخصیت و هویت نوجوانان خواهد گذاشت.
وی اضافه کرد: طبق پژوهشهای صورت گرفته در سالیان اخیر، آموزش مهارتهای زندگی نقش مهمی رو در سلامت روانی دانش آموزان ایفا میکند که شامل ۱۰ مورد میباشد.
حاجتی گفت: اولین مهارتی که برای دانشآموزان توصیه میشود مهارت «کنترل استرس» و بعد از آن مهارت «کنترل خشم» است که این دو از اصلیترین موارد است که باید در کل جامعه آموزش داده شود.
وی افزود: مهارت «ارتباط بین فردی» یکی دیگر از این موارد است، خیلی از دانش آموزان در حل مسئله مشکل دارند که اینجا مهارت «حل مسئله» و «مدیریت زمان» به آنها کمک خواهد کرد.
دبیر اجرایی سی و نهمین کنگره روانپزشکان ایران بیان داشت: آموزش این مهارتها میتواند استرس ناشی از آموزش و تحصیل را در دانشآموزان رفع کند، رفتارهای پرخطر را در آنها کاهش دهد و انگیزه تحصیل و پیشرفت را در دانشآموزان افزایش بدهد.
حاجتی تاکید کرد: آموزش سلامت روان در دانشآموزان میتواند یک نقش پیشگیری اولیه در بروز اختلالات روانی در جامعه را داشته باشد و از شیوع آن در جامعه جلوگیری کند.