تزریق خون در بیمارستان ها

به گزارش محیانیوز، مصطفی جمالی، در چهارمین سمینار ملی بانک‌های خون بیمارستان‌های کشور که در پژوهشگاه نیرو در حال برگزاری است، گفت: به زودی برنامه اتصال نرم‌افزار انتقال خون به نرم افزار بیمارستانی اجرا می‌شود و از لحظه دریافت تا لحظه تزریق خون در بیمارستان رصد خواهد شد.

وی افزود: وظیفه سازمان انتقال خون، تهیه خون سالم و کافی است و انجام نشدن یک جراحی به علت نبود خون می‌تواند منجر به از دست رفتن جان یک انسان شود و این وظیفه مهم و مسئولیت سنگین است که باید برای جلوگیری از آن چرخه تولید، توزیع و مصرف خون به خوبی مدیریت شود.

جمالی با تاکید بر تأمین کامل درخواست خون بیمارستانی، گفت: اهدا کننده با مشاوره و معاینه پزشک نخستین مرحله غربالگری را می‌گذراند و پس از آن خون اهدا کننده برای فرآوری به قسمت فنی داده می‌شود تا فرآورده گیری غربالگری و گروه بندی شود و در نهایت کیسه خون آماده، تحویل بانک خون بیمارستان می‌شود تا پزشکان و پرستاران به مصرف بیمار برسانند.

وی ادامه داد: در بخش نقل و انتقال و نگهداری خون در بانک خون یا هر مرحله دیگر اگر مشکلی وجود داشته باشد، تأمین خون سالم با مشکل روبرو می‌شود.

جمالی با اشاره به درخواست ۲ تا ۳ برابری نیاز گروه‌های خون منفی در بیمارستان‌های خصوصی گفت: دست اندرکاران تجویز و مصرف خون در بیمارستان‌ها باید در مدیریت مصرف خون با سازمان انتقال خون همکاری کنند و در هنگام بحران با اولویت بندی جراحی‌ها و کنار گذاشتن عمل‌های غیر اورژانس توزیع و مصرف خون را مدیریت کنند.

مدیر عامل سازمان خون ایران، آموزش مستمر دست‌اندرکاران چرخه انتقال خون را در بیمارستان‌ها ضروری دانست و افزود: با خودکار شدن غربالگری و تعیین فونوتیپ گروه‌های خونی در کشور، خطای انسانی کاهش می‌یابد و خطای بانک خون بیمارستانی نیز تا حد زیادی پایین می‌آید.

جمالی با اشاره به فرآیندهای جدید در سازمان انتقال خون، گفت: غربالگری آنتی بادی و تعیین فونوتیپ برای خون‌های اهدایی، تهیه خون مناسب برای بیماران تالاسمی را آسان می‌کند و تزریق فرآورده نامناسب به علت آنتی بادی‌ها جان نوزادان را به خطر نمی‌اندازد.