به گزارش محیانیوز،روز به روز بر تنوع خودروهای مونتاژی بازار ایران افزوده میشود و هرکدام از شرکتهای خودروساز سعی دارند تا جدیدترین محصولات برند همکار چینی خود را برای مشتریان ایرانی به ارمغان بیاورند. دو خودروساز خصوصی و کرمانی کشورمان یعنی مدیران خودرو و کرمان موتور، محصولات جدیدی را در پاییز ۱۴۰۲ به بازار عرضه کردند که در کلاسهای متفاوتی قرار دارند. هر دو این خودروها نیز نسخههای ارتقا یافته مدلهای قبلی هستند و نمیتوان آنها را کاملا جدید دانست. با این حال در ادامه متن، نگاهی به این دو محصول جدید بازار خودرو ایران خواهیم داشت.
خودروی KMC X۵ بزودی توسط کرمان موتور عرضه میشود
یکی از خودروهای جنجالی بازار ایران طی مدت اخیر، کی ام سی X۵ است. این خودرو سومین نسل جک S۵ به حساب میآید و قرار است تا نقش یک محصول نیمهلوکس را در سبد محصولات کرمان موتور ایفا کند. آنطور که از شواهد عرضه این خودرو پیدا است، کرمان موتور تصمیم دارد تا KMC X۵ را به عنوان رقیبی برای کراساوورهای کوچک مونتاژی بازار معرفی کند؛ بنابراین خودروهایی همچون لاماری ایما و فونیکس تیگو ۷ پرو، رقبای KMC X۵ خواهند بود.
از کراس اوور جک S۵ به KMC X۵
یکی از خودروهای محبوب بازار ایران در طول دهه ۱۳۹۰ خورشیدی، جک S۵ بود. این خودرو ظاهری همانند هیوندای توسان داشت و از موتور قدرتمندی بهره میبرد. درون کابین آن نیز امکانات مناسبی برای استفاده کاربر تعبیه شده بود. تمامی این موارد در کنار هم، باعث شدند تا جک S۵ به محبوبیت برسد. کرمان موتور نیز با عرضه این خودرو به روش اقساطی، محبوبیت جک S۵ را دوچندان کرد. به همین دلیل تولید جک S۵ بدون تغییر خاصی تا پایان دهه ۱۳۹۰ ادامه یافت. البته در این مدت نسخه دندهای جک S۵ به دلیل تقاضای محدود، از خط تولید کرمان موتور کنار گذاشته شد.
خودرویی که اکنون تحت عنوان KMC X۵ به بازار ایران عرضه شده است، سومین نسخه جک S۵ است.
تغییرات KMC X۵ در مقایسه با جک S۵
در بخش فنی، تغییرات محدودی مشاهده میشوند. پیشرانه این خودرو همانند نسخه فیسلیفت، از نوع ۱.۵ لیتری چهارسیلندر توربوشارژر با تزریق مستقیم سوخت است. البته به لطف بهینهسازیهای انجام شده، راندمان این پیشرانه اندکی افزایش یافته است. این پیشرانه حداکثر ۱۷۱ اسببخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. همچنین جعبه دنده شش سرعته دوکلاچه همانند جک S۵ فیسلیفت نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو برعهده دارد.
ماشین کراس و KMC X۵
طراحی ظاهری این خودرو در مقایسه با نسخه قبلی، تغییرات بسیاری را تجربه کرده است. عمده تفاوتهای نمای ظاهری در بخش جلو خودرو قابل مشاهده هستند، در حالی که نمای جانبی و پشتی خودرو چندان تغییر نکردهاند. با این حال کابین خودرو به طور کامل متحول شده است و ظاهری همانند خودروهای جدید دارد. به لطف تغییرات کابین، اکنون امکانات بیشتری نیز به این خودرو افزوده شدهاند که از جمله آنها میتوان به کلاستر دیجیتال و نمایشگر بزرگ سیستم چندرسانهای اشاره کرد. این امکانات بدون افزایش قیمت نبوده است، چرا که قیمت KMC X۵ حدود ۱۰۰ میلیون تومان از جک S۵ فیسلیفت گرانتر تعیین شده است.
ام وی ام X۳۳ کراس، محصول جدید مدیران خودرو
همانند جک S۵، ام وی ام X۳۳ نیز یکی از خودروهای محبوب و پرفروش چینی در بازار ایران بوده است. این خودرو به دلیل ظاهر ماجراجویانه خود که بیشباهت به سوزوکی ویتارا نیست، به سرعت در بازار محبوب شد. تاکنون سه نسل از این خودرو به بازار ایران عرضه شدهاند که با نامهای ام وی ام X۳۳، ام وی ام X۳۳ نیو و ام وی ام X۳۳s شناخته میشوند. مدیران خودرو پس از توقف کوتاهمدت تولید این خودرو، نسل چهارم کراساوور محبوبش را با نام ام وی ام X۳۳ کراس در پاییز ۱۴۰۲ به بازار فرستاد.
ام وی ام X۳۳
برخلاف جک S۵، ام وی ام X۳۳ کراس تفاوتهای بنیادین با سه نسل قبلی خود دارد. هر سه نسل قبلی ام وی ام X۳۳، براساس یک پلتفرم بنا شده بودند و از یک موتور بهره میبردند. البته در طول سالها، گیربکسهای مختلفی روی این خودرو مورد استفاده قرار گرفت. با این حال ام وی ام X۳۳ کراس، یک خودرو کاملا متفاوت نسبت به سه نسل قبلی خودش است.
ام وی ام X۳۳ یا ام وی ام X۲۲؟
خودرویی که تحت نام ام وی ام X۳۳ کراس به بازار ایران میرسد، در واقع نسخه ۲۰۲۳ دیگر محصول جدید مدیران خودرو یعنی ام وی ام X۲۲ پرو است؛ بنابراین ام وی ام X۳۳ کراس از نظر ساختار فنی و بدنه، با ام وی ام X۲۲ پرو مشابه است.
البته برای آنکه این محصول در دید مخاطبین جدید جلوه کند، تغییراتی در آن ایجاد شدهاند. به عنوان مثال چهره این خودرو در بخش جلو و عقب تاحدودی متفاوت و البته زیباتر است. کابین این خودرو نیز کاملا با مدل قبلی تفاوت دارد و حس یک خودرو لوکس را به شما القا میکند. چند آپشن جدید نیز به ام وی ام X۳۳ کراس اضافه شدهاند تا ارزش خرید این خودرو را افزایش دهند.
در بخش فنی شباهت میان ام وی ام X۳۳ کراس و ام وی ام X۲۲ پرو وجود دارد، اما این شباهت به برابری کامل ختم نمیشود. پیشرانههای مشترکی روی هر دو خودرو مورد استفاده قرار میگیرند که شامل موتور یک لیتری توربوشارژر و موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی هستند. با این حال در نسخه X۳۳ کراس، راندمان بیشتری از پیشرانهها دریافت میشود. همچنین گیربکسهای مورد استفاده در این خودرو بدون تغییر هستند که شامل جعبه دنده پنج سرعته دستی و اتوماتیک CVT هستند..