آیا پس از جراحی می توان خون اهدا کرد؟

به گزارش محیانیوز، هادی نوری سرپرست دفتر جذب و نگهداری اهدا کنندگان گفت: معافیت پس از بستری یا جراحی با توجه به اینکه بیمار چه مدت و به چه دلیلی بستری شده است و چه نوع عمل جراحی روی وی انجام شده است متفاوت است و این ملاحظات به دلیل حفظ سلامت اهدا کننده و مصرف کننده خون است. 

وی افزود: اهدا کننده‌ای که عمل جراحی انجام داده و به طور کامل بهبود یافته و در زمان مراجعه آنتی بیوتیک مصرف نمی‌کند با این شرط که در طی عمل جراحی خون و فرآورده‌های آن را مصرف نکرده باشد و شرایط استریل حین عمل کاملا رعایت شده باشد، پس از گذراندان مدت معافیت (با توجه به به نوع جراحی و بیماری زمینه‌ای منجر به جراحی) می‌تواند خون خود را به بیماران اهدا کند.

نوری، اعمال جراحی کوچک و لاپاروسکوپی را نیز بر اساس تشخیص پزشک بخش اهدا دارای معافیت دانست و گفت: این معافیت غالباً تا ۶ هفته پس از بهبودی و درمان کامل ادامه می یابد.

سرپرست دفتر جذب و نگهداری اهدا کنندگان افزود: جراحی‌های بزرگ مانند جراحی جمجمه، جراحی در شکم، جراحی تیروئید، جراحی رحم و جراحی ستون فقرات تا ۶ ماه معافیت از اهدای خون به همراه دارد و دریافت کنندگان پیوند پوست یا بافت و عضو (غیر از قرنیه و سخت شامه) معافیت یک ساله را باید پشت سر بگذارند.

نوری با اشاره به معافیت های دائم از اهدای خون در اثر جراحی گفت: کسانی که  تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته اند و یا به دلیل ابتلا به سرطان جراحی شده باشد و دریافت کنندگان پیوند قرنیه و سخت‌ شامه دارای معافیت دائم می‌باشند و دیگر قادر به اهدای خون نخواهند بود.

وی تاکید کرد: این معافیت ها به خاطر تضمین سلامت خون و حفظ سلامت اهدا کننده و مصرف کننده خون اعمال می شود و  ضرورت دارد تا داوطلبان اهدای خون صادقانه اطلاعات و سوابق پزشکی خود را ارائه دهند و بی تردید سازمان انتقال خون به هیچ عنوان از افرادی که شرایط اهدای خون ندارند و یا اهدای خون خطری برای سلامتی آنها محسوب شود خون دریافت نخواهد کرد.