آموزش‌های دانشگاهی مهارتی نمی باشد

به گزارش  محیانیوز،میزگرد تخصصی هم‌نورد با عنوان «بررسی چالش‌های تحقق ارتباط و اتصال شبکه آموزش مهارت با صنعت و بازار کار» به این دو سوال چگونه می‌توان با فعال کردن بازار کار نرخ بیکاری را کاهش داد؟ نقش دانشگاه در این خصوص چیست؟ ‌پرداخت. حسام‌الدین ثقفی، دبیر هفتمین دوره برگزاری آزمون استخدامی بخش خصوصی کشور در این رابطه گفت: چند سالی است حوزه آموزش را با دغدغه کاربردی کردن آموزش و مهارت آموزی آغاز کرده‌ایم. متأسفانه یکی از معضلات دانش آموختگان دانشگاهی برای جذب در بازار کار، مهارت است.

وی با بیان اینکه آموزش‌های دانشگاهی مهارتی نیست، افزود: بنابراین بخش خصوصی دوره آموزش را با محوریت مهارت پیگیری می‌کند.

دبیر هفتمین دوره برگزاری آزمون استخدامی بخش خصوصی کشور یادآور شد: آموزش مهارت باید از آموزش و پرورش از سطوح دانش آموزی باشد. در این مقطع زمانی باید علایق را کشف و افراد در سنین پایین بدانند علاقه‌مندی آنها چیست؟

ثقفی عنوان کرد: هدایت تحصیلی انجام نمی‌شود در حالی که ضرورت دارد دانش آموزان با مشاغل و رشته‌های مختلف دانشگاهی آشنا شده و بعد انتظار از آموزش عالی انتظار داشت که نیروی مورد نیاز بازار کار را تربیت کند.

وی ادامه داد: بر این اساس افراد از سنین پایین با آگاهی نسبت به علایق خود آموزش دیده و آماده ورود به بازار کار می‌شوند.

دبیر هفتمین دوره برگزاری آزمون استخدامی بخش خصوصی کشور با بیان اینکه آموزش‌های ارائه شده از سوی بخش خصوصی از تعمیر انواع لوازم خانگی تا حرفه‌های متخصص را آموزش تخصصی می‌دهد.

وی با اشاره به برخی فعالیت‌ها خارج از رشته تحصیلی، عنوان کرد: در کشوری مانند آمریکا ۲۶ درصد افراد در شغلی فعالیت دارند که منطبق با رشته تحصیلی آنها در دانشگاه ندارد.

ثقفی در پایان گفت: ما در بخش آموزش تفاهم نامه‌ای با سازمان فنی حرفه‌ای داشتیم که به نتیجه‌ای نرسید.