از چند فرمانده ارشد نظامی کشور تا چند روحانی نامی از نقش بازی ها در خشونت نوجوانان گفتند و آمار بازداشت شدگان حوالی ۱۵ سال اعلام شد . این باور که بازی های کامپیوتری باعث این حجم از خشونت نوجوانان شده اند را حجه الاسلام احمدی دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری هم طوری مطرح کرد که حسابی رسانه ای شد. او با اشاره به اینکه دشمن شدیدا روی دهه هشتاد و دهه نودیها سرمایهگذاری کرده و بنا دارد این قشر را در مقابل اسلام و احکام و شریعت دین قرار دهد، بیان داشت:« برخی بازیهای هیجانی رایانهای برای به میدان آوردن نوجوانان در چنین روزی برنامهریزی شده بود.»
ادعایی که بازتاب های زیادی به همراه داشت. از کلس آف کلنز تا پاپجی و کال آف دیوتی بازی های مهمی بودند که طعم فیلترینگ را چشیدند. بازی هایی که در سال ۹۸ هم فیلترینگ ها مقطعی داشتند. باور غالب بسیاری از منتقدان فضای مجازی آزاد ، چالش هایی است که بازی ها برای کودکان و نوجوانان ایجاد می کنند. مشکلاتی که یک نمود عینی آن اینچنین خشونت هایی آن هم بیرون از گروه های همسن و سال است.
حالا اما ستاد بازی و سرگرمی حوزه علمیه در بیانیه ای ضمن محکومیت حوادث تلخ اخیر و فرصت طلبی دشمنان و اغتشاش گران، به اهمیت بازی و سرگرمی برای رشد کودکان و نوجوانان پرداخته و خواسته از اتهام زنی خارج از اندازه و انداختن تمام گناه حوادث اخیر به گردن بازی های کامپیوتری پرهیز شود و حداقل تا زمان بررسی دقیق ابعاد تاثیرات هر یک از عوامل مختلف از چنین اتهاماتی پرهیز شود.
آنها خواهان بررسی چند ساحتی اتفاقات اخیر شده اند و البته با پذیرش اینکه بازی ها یک رسانه اثرگذار در شکل دهی شخصیت کودکان و نوجوانان کشور هستند و رهبر انقلاب درباره بازی های کامپیوتری این رهنمون را به دست اندرکاران فرهنگی داشته:«می خواهند بر روی ذهن ملت ما و بر روی رفتار ملت ما، جوان، نوجوان، حتی کودک ما، اثرگذاری کنند. بازی تولید کنید، بازی ترویج کنید، کارهای ابتکاری بکنید، ... اینها چیزهایی است که لازم است.»
از مسئولان مربوطه خواسته اند به پدیده بازی ها به جای نگاه صرفا سلبی ، نگاهی ایجابی را هم داشته باشند.
پرسش و انتقادی که همیشه به مسئولان فرهنگی کشور در این زمینه وارد است. اینکه هر ساله به رغم هزینه های بسیار کمتر شاهد تولید بازی ها یا محصولات ویژه کودکان هستیم که آنها را با خود درگیر کند. از قصه های آموزنده و تاریخ سرشارمان تا دست گذاشتن بر روحیه و شاخصه های ویژه این رده های سنی چون نیاز به تحرک و آدرنالین که بازی های خشن خارجی با مدل خود دارند اما مدل کنترل شده اش را در نمونه های داخلی نمی بینیم تا شاهد جذب بچه ها به تولیدات خودمان شویم.
از زمان آغاز حوادث تلخ پس از فوت مهسا امینی در کشور ، بسیاری از بازی های کامپیوتری پر طرفدار که هم برای سرگرمی و هم بخشی از راه های درآمدزایی جوانان و نوجوانان بودند با فیلترینگ و محدودیت هایی روبرو شدند.
البته چند هفته پیش از این اتفاقات هم در پی انتقادات تند صدا و سیما و رئیس آن یعنی پیمان جبلی برای مدتی پلتفرم پخش زنده بازی های کامپیوتری یعنی آپارات گیم تصمیم به تعطیلی گرفت.
آنچه اما مسئولان ستاد بازی و سرگرمی در بیانیه خود آورده اند پذیرش یک نیاز طبیعی برای رده های سنی کمتر از ۱۸ سال است که بخشی از مسیر زیست آنهاست.
البته آنها با قبول حساسیت در انتخاب بازی ها، نوشته اند:« ظرفیت بازی ها مانند ابزاری است که سازندگان آن متناسب با اهداف خود می توانند از آن بهره برداری کنند. بنابراین بازی ها می توانند تاثیرات مثبت و منفی قابل توجهی داشته باشند و اینکه تولیدکنندگان این ابزار چه کسانی هستند، نقش تعیین کننده در نوع آثار این رسانه دارد. بنابراین غفلت از تولید بازی های سالم و مفید، می تواند آثار منفی جبران ناپذیری داشته باشد.»
در این بیانیه همچنین آمده است:«با توجه به اینکه اغتشاشات یک پدیده اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و معلول عوامل متفاوتی از جمله تحریکات بیگانه، شبکه های تلویزیونی ضد ایرانی، شبکه های اجتماعی، طلاق، اعتیاد، تک فرزندی، شکاف نسلی و عدم برنامه ریزی تربیتی مناسب از طرف مسئولین است، گره زدن اغتشاشات به بازی بدون لحاظ میزان تاثیر آن، امری غیر علمی است. بنابراین انجام کارهای تخصصی و اندیشه ورزی آگاهانه نسبت به میزان تاثیر بازی در کنار عوامل دیگر ضروری می باشد و تصمیمات و رویکردهای صحیح را به دنبال خواهد داشت.»
در جمع بندی همچنین آورده اند:« با توجه به اینکه بازی یکی از نیازهای مشخص و غیر قابل اجتناب امروز کودکان، نوجوانان و جوانان جامعه ایران است، توجه ویژه مسئولین برای فعالیت ایجابی و راهکارهای عملیاتی مناسب آن و بسنده نکردن به اقدامات سلبی در مورد بازی ها امری اجتناب ناپذیر می نماید.»
نگاهی که می تواند سرآغازی بر آسیب شناسی مجدد تمام محصولات تولید شده سال های اخیر، میزان هزینه کرد برای شان و دلایل عدم اثربخشی شان باشد. بخصوص که سید ابراهیم رئیسی در زمان کاندیداتوری برای ریاست جمهوری حق استفاده از این بازی ها برای جوانان را پذیرفته و به آنها قول داده که حتی تلاش می کند با افزایش کیفیت اینترنت کشور دچار قطعی و اختلال هم نشوند.