دست کوتاه نیمی از خانوارهای ایرانی از خرید خودرو

سایه تحریم، گرانی و تورم بر صادرات و واردات و سپس تولید محصولات صنعتی تاثیر گذاشته است. طی دو سال گذشته، خودرو یکی از کالاهایی بوده که تأثیر زیادی از این وضعیت پذیرفته است و بیش از پیش باعث شده این محصول از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شود. خودروهایی که تا چند سال پیش با وام دولتی هم چندان خریداری نداشتند، امروز خریدشان برای یک ایرانی با حقوق متوسط، دشوارتر شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده، حدود ۵۳ درصد از خانوارهای شهری کشور در سال گذشته دارای خودروی شخصی بوده‌اند و مابقی (حدود ۴۷ درصد)‌ که فاقد خودرو بوده اند، طی تورم چند سال اخیر، به طور کلی شانس خرید خودرو را از دست داده اند.

سال ۱۳۹۷،‌ ۵۳.۲۱ درصد خانوارهای شهری کشور دارای خودروی شخص بودند و از سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ این روند افزایشی بوده است. اما از سال ۱۳۹۷ تا سال گذشته عملاً درصد خانوارهای دارای خودرو شخصی بدون تغییر باقی مانده است.

همچنین سال گذشته حدود ۳۴ درصد خانوارهای روستایی دارای خودرو شخصی بودند که البته این عدد در سال ۱۳۹۲ برابر با۲۳.۶ درصد بود.

درصد خانوارهای روستایی دارای خودرو شخصی از ۲۳.۶ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۳۲.۲۹ درصد در سال ۱۳۹۷ رسید. اما از سال ۱۳۹۷ این روند افزایشی به شدت کاهش پیدا کرده‌است.

همچنین براساس آمارهایی که وزارت صمت از تقسیم ‌بندی دهک‌های بازار خودروی کشور منتشر کرده، حدود ۴۸/۹ درصد از مردم ایران قدرت خرید خودروهای بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان را ندارند.

این آمار نشان از کاهش شدید قدرت خرید خانوارها در بازار خودرو طی چهار سال گذشته دارد؛ به بیان دیگر، با افزایش شدید نرخ ارز و قیمت خودرو، تقاضا برای خرید خودرو به شدت کاهش یافته است./ دیجیاتو