خیلی از آدمها، هنوز که هنوز است، علاقهای به گوشدادن به پادکست ندارند یا شاید بتوانیم بگوییم به آن عادت نکردهاند. تا حالا فکر کردهاید چطور میتوانید این آدمها را ترغیب کنید پادکست گوش کنند. پاسخ این است: درواقع، نیازی نیست کار خاصی انجام دهید. همین که بدانید پادکستهای درستوحسابی چه ویژگی هایی دارند و به آن ویژگیها پایبند باشید، کافی است. اینطوری هم در کارتان متمایز میشوید و هم افراد را به گوشدادن به پادکستتان ترغیب میکنید
پیش از شروع، بیایید دربارۀ منظورمان از پادکست حرفهای صحبت کنیم. این ایده که هر محتوای تدوینشدهای ارزنده است، نادرست است. درواقع، ممکن است محتوای پادکستی فقط برای شما عالی و جذاب باشد؛ اما دیگری آن را تقلیدی و تکراری بداند و رد کند. درهرحال، اغلب، افراد دور هم جمع میشوند، برخی از آثار را محبوب انتخاب میکنند و با صداهایی دریادماندنی که همه بر سر شنیدنیبودن و شایستهبودنشان توافق دارند، آن آثار را به شنوندگان معرفی میکنند.
هنگامی که تعداد پادکستها و پادکستگوشکنها روزبهروز افزایش مییابد، بدیهی است که درک شنوندگان برای تشخیص محتوای صوتی بکر و ارزشمند نیز بهوضوح بیشتر میشود. بنابراین، در فرایند تولید پادکست، آشنایی با ویژگیهای پادکستی درجهیک شما را یک قدم از رقیبهایتان جلوتر میبرد .به همین منظور، در زیر فهرستی از ویژگیهای پادکستهای شاخص را برای شما آوردهایم. اگر میخواهید مخاطب بیشتری جذب کنید، با ما بمانید تا با ۶ ویژگی پادکست حرفه ای و ترازِاول را بشناسید.
هر پادکست مفهومی دارد و سعی میکند آن را به مخاطب منتقل کند. به این مفهوم «ایدۀ اصلی» میگویند. ایدۀ اصلی اساسیترین دلیل وجود همۀ پادکستهاست. این ایده ممکن است در هر زمینهای باشد و از دیدگاه خاص سیاسی گرفته تا اشتراکگذاری دانش دربارۀ موضوعی منحصربهفرد را در بر میگیرد.
پادکستهای درجهیک ایدۀ اصلی خود را مشخص و تعریف میکنند. برای مثال، اگر موضوع انتخابی پادکستتان ورزشی است، نباید در خلال اجرای برنامه، به موضوعاتی مانند آشپزی بپردازید؛ زیرا این کار مخاطبتان را سردرگم میکند. درک جایگاه پادکست و میزان تأثیر شگفتانگیز آن در گروههای مختلف جامعه، به شما کمک کند این ویژگی را ارتقا دهید.
پادکستها فارغ از موضوع و ایدۀ اصلیشان، توانایی درخور توجهی برای مخاطبقراردادن اقشار و گروههای مختلف جامعه دارند. در پخش رادیویی سنتی، بهدلیل محدودیت زمان، باید بکوشید تا آنجا که ممکن است، همۀ شنوندگان را جذب کنید؛ اما در پادکست، باید بدانید برای چهگروهی محتوا تولید میکنید.
پادکستسازهای منحصربهفرد میدانند مخاطبانشان بهدنبال چه موضوعاتیاند. آنها آگاهاند که چه دانش مشترکی افراد علاقهمند را درزمینۀ موضوعی خاص همعقیده میکند و همچنین، واقفاند که چه مشکلاتی را میتوانند با محتوای خود حل کنند.
این مبحث بهطرز چشمگیری بدیهی است و یکی از ویژگیهای مهم پادکستهاست. همۀ پادکستهای ترازِاول برنامهای منظم برای انتشار دارند و به آن برنامه پایبندند. مخاطبان پادکست از شما، سازندگان محتوا، انتظاراتی دارند. بالاخره شما در حال اجرای نمایشید! پس، مانند برنامههای تلویزیونی، داشتن برنامۀ زمانبندی پخشی که مخاطبانتان بتوانند به آن اعتماد کنند، بسیار بااهمیت است؛ زیرا بهکمک آن، تعاملتان را با مخاطبان حفظ میکنید و درنتیجه، کارتان بیشتر شنیده میشود.
شنیدن حرفهایی خلافآمد عادت کمی جسارت میخواهد. ازاینرو، مردم معمولاً به پادکستهای جدید گوش نمیدهند و «همان همیشگی» را ترجیح میدهند. به همین دلیل، جذب مخاطبان جدید مستلزم کوشش فراوان سازندگان محتواست. هدف شمایِ سازنده باید جذب مخاطبانی خاص باشد و تشخیص اینکه آیا محتوایی که تولید میکنید، توقعات آنها را برآورده میکند یا نه، دشوار است. عرضۀ ساختاری صریح در محتوای شما به شنوندگانتان کمک میکند بدانند چه انتظاراتی دارند. شما نیز بهکمک آن میتوانید نظر مخاطبان را با ایدههایی که میخواهید مطرح کنید، جلب کنید.
پنجمین فاکتور از ۶ ویژگی پادکست حرفه ای، داشتن تجهیزات تولید محتوای پیشرفته برای ضبط پادکست است. وجود انواع میکروفونها و میکسر و هدفون و مانند آن، در انتشار پادکستی گوشنواز بسیار تأثیرگذار است. درواقع، هرقدر هم که محتوای تولیدشده حرفهای باشد، رعایتنکردن اصول اولیه در مرحلۀ اجرا، مانند صداهای پسزمینه و واضحنبودن صدا و نبود تجهیزات کافی، تأثیر زیادی در افت کیفیت پادکست خواهد داشت.
این ویژگیِ نهایی یکی از شاخصههای تأثیرگذار در تعیین کمیت است و در پادکستهای درجهیک وجود به چشم میخورد. پادکستْ رسانهای بسیار صمیمی است که کیفیت آن را باتوجهبه ارتباط باورپذیر میزبان یا میزبانهای پادکست با شنونده تعریف میکنند.
حضور میزبان همان فرصتی است که سازندۀ کاربلد پادکست از آن استقبال میکند تا اعتبار جایگاه خود را افزایش دهد. میزبان پادکست مخاطبان خود را دعوت میکند تا با او ارتباط بگیرند. نقش میزبان و مخاطب در این میهمانیِ اینترنتی تشخص مییابد و بین این دو، ارتباطی صمیمی شکل میگیرد. تأثیر پیوندی همدلانه بین مخاطب و میزبانْ در استحکام رشتۀ تعامل با پادکست بسیار چشمگیر است.
شروط بالا برای ساختن پادکست لازم است؛ اما کافی نیست. برای ساختن پادکست، باید اشتیاق داشته باشید و از دلوجان بکوشید. در این صورت است که میتوانید پادکستی بسازید و به آن افتخار کنید. اگر میخواهید در وب، حضوری پویا و بینندۀ بسیار داشته باشید، کارهای دیگری هم هست که باید برای افزایش شانس دیدهشدن خود انجام دهید. برای مثال، کیفیت برنامه و میزان آگاهیرسانی آن بهتنهایی سبب ایجاد محبوبیت میشود. همچنین، مخاطب بیشتری را جذب پادکست شما میکند.
ممنونیم که تا پایان مقالۀ ۶ ویژگی پادکست حرفه ای با ما ماندید. توصیۀ کارساز آخر این است که برای جذب مخاطب بیشتر و ارتقای کیفیت پادکستتان، از این راهنما و نکتههای آموزنده و کاربردی و تخصصیاش، از لحظه روشنکردن میکروفون تا زمان انتشار پادکست استفاده کنید.