رضا نخجوانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در نشست خبری آغاز برنامههای نوروزی در فرودگاهها، گفت: بر اساس برآوردهای وزارت راه و شهرسازی، تعداد مسافران هوایی در نوروز ۱۴۰۳ حدود سه تا پنج درصد افزایش خواهد یافت و مرز یکمیلیون و ۳۰۰ هزار نفر خواهد رسید.
یکی از وجوه تمایز برنامههای امسال شرکت فرودگاهها در نوروز ۱۴۰۳، اجرای طرح ملی پایش خدمات فرودگاهی به مسافران نوروزی است که فردا ۲۵ اسفند با حضور وزیر راه و شهرسازی در فرودگاه مشهد آغاز خواهد شد و به متولیان امر کمک میکند به کمک مسافران، کاستیهای احتمالی را شناسایی و رفع کنند تا بهترین خدمات به مسافران نوروزی ارائه شود.
طبق اظهارات مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، محاسبات و پیشبینیهای وزارت راه و شهرسازی نشان میدهد: میزان رشد سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ در بخش هوایی بین ۳ تا ۵ درصد باشد که در این صورت تعداد مسافران هوایی کشور در ایام نوروزی از یکمیلیون و ۱۸۱ هزار و ۱۲۱ سفر سال گذشته به ۱ میلیون و ۲۹۹ هزار و ۲۵۱ سفر در نوروز ۱۴۰۳ افزایش خواهد یافت.
نخجوانی در پاسخ به اینکه چه تمهیداتی برای مدیریت پروازها و کاهش تأخیرهای احتمالی انجام شده است، گفت: بخش فرودگاهی برای پذیرش هر تعداد پرواز که شرکتهای هواپیمایی با کسب مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کنند، آماده است؛ اما درنهایت این شرکتهای هواپیمایی هستند که باید به نحوی برنامهریزی کنند که از بروز تأخیر پیشگیری شود.
او اظهار کرد: به همه شرکتها اعلام کردهایم اگر تأخیری در پروازها رخ داد، مقامات مسئول ایرلاینها در فرودگاه حاضر باشند و ضمن پاسخگویی به مسافران، از نزدیک شرایط را مدیریت کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: آئیننامه سفر ازنظر گردشگری و حملونقلی به فرودگاهها ابلاغ شده و در مورد تأخیر در پروازها، باید تمهیدات لازم در چارچوب آییننامه حقوق مسافر ابلاغی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری رعایت شود.
در ادامه این نشست محمدحسین آجیلیان، دبیر ستاد تسهیلات نوروزی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی، بارشهایی برای ایام نوروزی پیشبینی شده و از این منظر احتمال تأخیر در برخی پروازها وجود دارد؛ اما در حوزه فرودگاهی، همه امکانات و برنامهها برای مدیریت سفرهای نوروزی و خدمترسانی به مسافران هوایی به کار گرفته خواهد شد.
آجیلیان با تأکید بر اینکه همه عملیات عمرانی غیر مرتبط با خدمترسانی به مسافران تا پایان سفرهای نوروزی تعطیل شده است، اظهار کرد: نقاط ضعف فرودگاهها طبق چکلیستهای عملیاتی برطرف شده و در ایام نوروز، در هر فرودگاه، یک میز پاسخگویی در نظر گرفته شده تا ایرلاینها از این طریق به مردم پاسخگو باشند.
او اظهار کرد: غرفههای مستقر در ترمینالهای فرودگاهی نیز ازنظر بهداشتی و قیمتی بازبینی شدهاند و بهواسطه تقارن ماه مبارک رمضان و جشن نوروزی، تمهیدات لازم برای ارائه غذا در فضاهای پوشیده با حفظ حرمت این ماه مبارک نیز انجام شده است.
محمدمهدی افشاری، مجری طرح ASQ کیفیت خدمات فرودگاهی نیز در این نشست خبری، گفت: طرح سنجش و پایش کیفیت خدمات فرودگاهی با اولویت فرودگاههای پرترافیک در اولویت قرار گرفته و باید در ایام سفرهای نوروزی و بعدازآن در طول ایام سال کیفیت مطلوب در سطح قابلقبول ارائه شود.
او با تأکید بر اهمیت نظر و پیشنهاد مسافران درباره عملکرد فرودگاهها، گفت: سامانه پیامکی ارسال پیشنهادات و انتقادات از میزان رضایتمندی به شماره ۱۰۰۰۷۰۶۹ بهصورت ۲۴ ساعته نظرات مسافران را دریافت و رصد میکند.
معاون عملیات نوروزی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور اعلام کرد: سامانه حقوق مسافری برای رسیدگی به تاخیرات پرواز های نوروزی راه اندازی شد.
افشاری همچنین از نظرسنجی حین پرواز با همکاری ایرلاینهای معتبر و غیر بدهکار خبر داد و گفت: مدتزمان انتظار در صفوف و نرخ خدمات بهصورت کامل پایش و سنجش میشوند و بزرگترین اولویت ما افزایش رضایت مسافرین کشور در ایام نوروز خواهد بود.
نکته قابلتوجهی که مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرد، بدهی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی ایرلاینهای به شرکت فرودگاهها بود که در جریان سفرهای نوروزی بهکلی نادیده گرفته میشود و برای اینکه خللی در خدمترسانی به مسافران ایجاد نشود، ایرلاینهای بدهکار نیز در دریافت خدمات فرودگاهی هیچ محدودیتی نخواهند داشت.
نخجوانی اظهار کرد: رسیدگی به بدهی ایرلاینها را به بعد از اتمام سفرهای نوروزی موکول میکنیم و تلاش خواهیم کرد در قالب تفاهمنامه با ایرلاینها، این بدهیها تسویه شود.