به گزارش محیانیوز،این خبر را روز جمعه حساب اینستاگرامش که ۳ میلیون دنبالکننده دارد، با انتشار عکسی از او، درحالیکه لبخند میزند و لباس شیک مشکی و طلایی به تن دارد، منتشر کرد. عینک مشکی با قاب ضخیم، که یکی از ویژگیهای سبک اپفل بود، النگوهای طلایی بزرگ و رژ لب و لاک قرمز سبک او را در این عکس تکمیل میکنند.
پس از درگذشت این نماد مُد، هوادارن خانم اپفل و بزرگان عرصه مد در شبکههای اجتماعی به او ادای احترام کردند.
تامی هیلفیگر، طراح آمریکایی، از جمله کسانی بود که به اپفل به عنوان یک «مبتکر و پیشگام» در دنیای منسوجات و سبک ادای احترام کرد و از او به عنوان کسی که «در تاریخ ماندگار خواهد شد» نام برد.
او گفت: «ایریس اپفل به دلیل استعداد باورنکردنی نه تنها به عنوان یک هنرمند، بلکه به عنوان یک تأثیرگذار، به نماد مد در جهان تبدیل شده است.»
خانم اپفل مسنترین شخصی است که شرکت تولید اسباببازی متل، عروسک باربی او را ساخته است.
آیریس اپفل با نام اصلی آیریس برل در ۲۹ آگوست ۱۹۲۱ در کوئینز نیویورک به دنیا آمد و تنها فرزند خانوادهای یهودی بود. او در سال ۱۹۴۸ با کارل اپفل ازدواج کرد.
آیریس اپفل وقتی نویسنده جوانی بود برای اولینبار وارد دنیای مد شد، و مسیر رشد حرفهای را در طراحی داخلی ادامه داد.
در سال ۱۹۵۱ به همراه همسرش، کارل، شرکت نساجی اولد ورد ویورز (Old World Weavers) را بنا نهاد. آنها طی سالهایی که در عرصه نساجی فعالیت میکردند، پارچههای مورد نیاز کاخ سفید برای ۹ دولت، ازجمله در دورههای ریاستجمهوری رونالد ریگان، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون، را تامین کردند.
پس از آنکه موزه هنر متروپولیتن در سال ۲۰۰۵، زمانی که اپفل ۸۴ ساله بود، بایگانی کمد لباسهای رنگارنگ را همراه با تزئینات جانبی جسورانهای که او طی سالها سفر بینالمللی فراهم کرده بود، به نمایش گذاشت، اپفل بیشتر شناخته شد و به یک نماد ملی و سپس به یکی از چهرههای دوستداشتنی دنیای مد بدل شد.
اپفل از همسر فقیدش کارل، که در سال ۲۰۱۵ پس از ۷۰ سال زندگی مشترک درگذشت، فرزندی نداشت. او سالها قبل به نشریه «پیپل» گفته بود که جنونآمیز کار میکند و خود را مشغول نگه میدارد.
آیریس اشتیاقی باورنکردنی به زندگی داشت و در ۹۰ سالگی شروع به تدریس در دانشگاه تگزاس در آستین کرد.
در ۹۴ سالگی، او موضوع مستندی از آلبرت مایسلز با عنوان «آیریس» شد.
او در سال ۲۰۱۵ در گفتگو با «بیبیسی» گفت که فکر میکند «شیوه لباس پوشیدن باید سرگرمکننده باشد.» و در پاسخ به این سوال که نظرش درباره ایده «لباس متناسب با سن» چیست گفت: «اگر بتوانید آن را بپوشید پس مناسب است.»
در سال ۲۰۱۹، در سن ۹۷ سالگی، آیریس با آیامجی (IMG) قرارداد مدلینگ بست – همان آژانسی که با ستارگان برجستهای مانند جیجی حدید، کارلی کلوس و میراندا کر همکاری کرده است.
او در طول همهگیری کووید-۱۹، کتاب رنگارنگی منتشر کرد و با نشان تجاری بریتانیایی سیاته لاندن (Ciaté London) برای ارائه یک مجموعه کوچک و کاربردی همکاری کرد، و در سال ۲۰۲۲ با همکاری نشان تجاری اچاندام (H&M) مجموعه آیریس اپفل را راه انداخت.
اپفل در مصاحبهای که سال ۲۰۲۰ با نشریه «پیپل» داشت، گفت: «هرگز انتظار نداشتم مشهور شوم. هرگز برنامهای برای کسبوکار نداشتم، اما فرصتها پیش آمدند و از آنها استفاده کردم.»