کار و زندگی مشترک/ ۸ نکته کاربردی برای زوج‌هایی که با هم کار می کنند

ستی مولایی؛ در این روزگار وانفسای اقتصادی، واضح است که وضعیت مالی خانه‌ای که در آن به جای یک نفر، دو نفر کار می‌کنند و پول درمی‌آورند، به مراتب بهتر و مطلوبتر است. هر چه زندگی‌ها به سمت ماشینی‌تر شدن می‌روند؛ دقدقه‌های زندگی هم دو چندان می‌شود و برای رفع نیازهای روزانه زن و مرد در نقش یک زوج باید هر دو کار کنند تا بتوانند چرخ یک زندگی را بچرخانند. شاغل بودن زوجین شاید در نگاه اول مشکل ساز نباشد اما کمبود وقت برای با هم بودن؛ می‌تواند به مشکلی بزرگ و حل نشدنی تبدیل شود. در این مطلب نکاتی را ارائه می دهیم که می‌توانید از آنها برای اطمینان از موفقیت زندگی شخصی و حرفه ای خود به عنوان زوج شاغل استفاده کنید.

 ایجاد تعادل مناسب بین کار و زندگی

تعادل بین کار و زندگی مهم است حتی اگر با طرف مقابل خود کار نکنید. زیرا می‌تواند به رضایت شغلی، افزایش بهره‌وری و تمرکز بیشتر بر مسئولیت‌های شخصی و حرفه‌ای کمک کند. هنگامی که با طرف مقابل خود کار می‌کنید، تعادل بین کار و زندگی می‌تواند به شما کمک کند تا زمانی را به زندگی مشترک خود در خارج از محل کار اختصاص دهید و به شما این امکان را می‌دهد که به موفقیت در محل کار در نقش‌های مربوطه خود ادامه دهید. یکی از راه‌های ایجاد تعادل بین کار و زندگی این است که در صورت امکان با هم مرخصی بگیرید.

 مسائل شخصی را از محل کار دور نگه دارید

اختلاف نظر به عنوان یک زوج طبیعی است، اما بسیار مهم است که این مسائل شخصی خارج از محل کار باقی بماند. به خصوص اگر به طور منظم با افراد مهم خود در محل کار تعامل دارید، مثلاً اگر بخش شما و همسرتان اغلب با هم همکاری می‌کنند یا اگر هر دو در یک تیم کار می‌کنید، در محل کار مثبت بمانید و به همان کیفیت کاری که معمولاً انجام می‌دهید ادامه دهید. یافتن راه‌هایی برای ادامه کار با یکدیگر بسیار مهم است، بنابراین تیم سازنده باقی می‌ماند، پروژه‌ها به موقع تمام می‌شوند و سایر همکاران و مدیران تحت تأثیر مبارزات فعلی شما به عنوان یک زوج قرار نمی‌گیرند.

در محل کار منصف بمانید

ممکن است به طور طبیعی برای شما هم پیش بیاید که وقتی نیاز به واگذاری کاری یا درخواستی دارید به همسرتان که با هم همکار هستید، کار را بسپارید. با این حال، در نظر بگیرید که پراکندگی عادلانه کار چقدر در محل کار و رابطه شما به عنوان یک زوج مفید است. شما می‌توانید به همکاران خود نشان دهید که برای کار و تجربه آنها ارزش قائل هستید. همچنین برای اینکه در محل کار رابطه یک همکار واقعی را به نمایش بگذارید باید وقت با هم بودن به زمان دیگری موکول کنید. یکی از راههای کنار هم بودن زوج های شاغل این است که در مسیر رفت و برگشت از محل کار به خانه و برعکس را در کنار هم  باشند و در صورت امکان مسیرهای مشترک را پیدا کنند. این کار باعث می‌شود تا زمان بیشتری را برای با هم بودن داشته و بتوانند به یکدیگر برای شروع یک روز خوب انرژی بدهند.

با هم صحبت کنید اما نه در محل کار

صحبت کردن مهم‌ترین گام برای حل مشکلات زناشویی است؛ اما پیش می‌آید که روزها از پس هم می‌گذرند و بدون آنکه متوجه شده باشید با همسرتان حرف نزده‌اید یا اینکه آنقدر مشغول به مشکلات دیرکرد قبض‌ها و خرابی شیر آب و شهریه مدرسه بچه‌ها هستید که وقت صحبت کردن با هم را پیدا نمی‌کنید. آیا انرژی کافی برای صحبت کردن بعد از یک روز سخت کاری می‌ماند؟ معمولا زن و مردهای شاغل وقتی به خانه برمی‌گردند، دیگر حوصله ای برایشان باقی نمانده و دلشان می‌خواهد فقط دراز بکشند و استراحت کنند. حرف زدن میزان کلماتی نیست که هر روز به زبان می‌آوریم؛ بلکه حرف‌های است که از لحاظ محتوا بین زوجین درباره مشکلات مطرح می‌شود. اصولا در دوران نامزدی و عقد بیشتر زوجین پیام‌های عاشقانه برای همدیگر می‌فرستند اما بعد از ازدواج این پیام ها کمرنگ می‌شوند و یا جای خود را به لیست خریدهای روزانه می‌دهند؛  پس از هر راهی شریک زندگیتان را خوشحال کنید گاهی این راه ممکن است نوشتن یک یادداشت کوچک و یک جمله انرژی بخش و چسباندن آن روی کیف همسرتان باشد و گاهی گفتن جمله دوستت دارم.

 ارتباط موثر را تمرین کنید

این احتمال وجود دارد که شما با دیگران به گونه‌ای ارتباط برقرار کنید که با نحوه صحبت با سایر افرادی که با آنها کار می‌کنید متفاوت باشد. بررسی کنید که چگونه ارتباط شما با همه، از جمله شریک زندگیتان، می‌تواند موثر، سازنده و عاری از سوء تفاهم باشد. همچنین می‌توانید با صحبت کردن با شریک زندگی‌تان مانند هر همکار دیگری، مطمئن شوید که به طور مؤثر با شریک زندگی‌تان ارتباط برقرار می‌کنید و مکالمات شخصی و تفاوت‌های ظریف رابطه‌تان را برای ساعات کاری خارج از کار ذخیره می‌کنید.

تعیین حد و مرز

مرزها برای هر زوجی که با هم کار می‌کنند ضروری است زیرا به هر دو شما فضایی را می‌دهد تا بدون دخالت دیگری کار خود را انجام دهید. مگر اینکه در یک پروژه مشترک همکاری می‌کنید، ساعات خاصی را در طول روز کاری برای تعاملات غیرمرتبط با کار تعیین کنید، مانند هنگام ناهار و هر استراحت کوچکی که کارفرمای شما ممکن است به شما بدهد. این مرزها می‌تواند به شما کمک کند که هم بر روی کار خود تمرکز کنید و هم در کارهایی که مسئولیت آن ها را بر عهده دارید سازنده بمانید.

 در خانه از صحبت در مورد کار خودداری کنید

اگر با هم کار می‌کنید و صحبت کردن در مورد کار در ساعات غیر کاری می تواند وسوسه انگیز باشد، به یاد داشته باشید که همچنان از مکالمات مربوط به خانواده، سرگرمی ها و علایق خود لذت ببرید. صحبت در مورد موضوعاتی غیر از موضوعات مرتبط با کار می‌تواند به شما کمک کند تا به مرزها و اولویت‌هایی که تعیین کرده‌اید پایبند باشید و در عین حال رابطه خود را سرگرم کننده نگه دارید. اجتناب از صحبت‌های کاری در طول زمان رابطه‌تان می‌تواند از ناامیدی‌های بیشتر در زندگی شخصی‌تان جلوگیری کند تا فضا و توانایی لذت بردن از رویدادها و فعالیت‌های خود در خارج از ساعات کاری را داشته باشید.

منبع:

https://www.indeed.com/career-advice/career-development/couples-working-together