به گزارش محیانیوز،مدیرکل امور بیمه شدگان تأمین اجتماعی میگوید که افراد بیکار شده مشمول قانون کار برای بهرهمندی از مقرری بیمه بیکاری ظرف ۳۰ روز، بیکاری خود را به اداره کار اطلاع دهند.
براساس گزارشهای سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۲، به طور متوسط ماهانه ۱۵۵هزار نفر از مقرری بیمه بیکاری در کشور بهرهمند شدهاند که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.
اما کارگرانی که به تازگی از کار بیکار شدهاند چگونه باید برای دریافت مقرری بیمه بیکاری اقدام کنند. در این گزارش در تلاشیم تا به بررسی چگونگی اقدام برای دریافت مقرری بیمه بیکاری بپردازیم.
اگر بخواهید برای ثبت نام دریافت مقرری بیمه بیکاری در سامانه جامع روابط کار اقدام کنید باید مدارکی مانند کارت پایان خدمت یا معافیت ویژه آقایان، آخرین مدرک تحصیلی و مدارک فنی و حرفهای را داشته باشید و پس از آن برای احراز هویت از طریق مراجعه حضوری به کاریابیهای غیر دولتی منتخب بیمه بیکاری یا دفاتر پیشخوان دولت و یا به صورت آنلاین از طریق سامانه جامع روابط کار اقدام کنید. پس از انجام این مرحله، نام کاربری و رمز عبور از طریق پیامک به متقاضی ارسال میشود.
مدارک مورد نیاز برای دریافت بیمه بیکاری در صورت اتمام قرارداد:
۱ـ آخرین قرارداد کار الزاماً ۶ ماه آخر
۲_مستندات مربوط به بیمه بیکاری و ارائه بیمه آخر یکسال سازمان تأمین اجتماعی با ذکر نام آخرین شعبه بیمه پردازی.
اما اگر کارگر به هر دلیلی از کارگاه و محل کار قبلی خود اخراج شده بود باید فرم دادخواست اولیه را تنظیم کند و دادنامه قطعی مراجع حل اختلاف کار و مدارک قطعیت رای مراجع مذکور را داشته باشد. پس از طی این مراحل میتواند با ورود به سامانه جامع روابط کار درخواست بیمه بیکاری را تکمیل و با مشخص کردن علت بیکاری برای دریافت مقرری بیمه بیکاری اقدام کند.
چقدر باید سابقه کار داشته باشیم؟
برای بهرهمندی از بیمه بیکاری، هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد، هر فردی میتواند از بیمه بیکاری استفاده کند. در طول مدت خدمت هر فردی، مجردین میتوانند ۳۶ماه و افراد متأهل ۵۰ ماه اجازه دارند که از بیمه بیکاری استفاده کنند. نکته مهم آن است که بیمه شده به منظور بهرهمند شدن از خدمات بیمه بیماری باید حداقل ۶ ماه سابقه کسورپردازی (پرداخت حق بیمه) داشته باشد.