تاثیر تحریم واردات خودروهای فرانسوی روی بازار خودرو

این کارشناس بازار خودرو گفت: در گذشته کل صنعت خودروی ایران به فرانسه متصل بود و در طول 40 سال گذشته این ارتباطات ادامه داشت اما قبل از اینکه ایران چنین تصمیمی در مورد ممنوعیت واردات از این کشور بگیرد در واقع فرانسوی‌ها بازار خودروی ایران را ترک کرده بودند هر چند پایه و اساس صنعت خودروی ایران فرانسوی است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: اینکه قرار بود به عنوان مثال 10 هزار خودرو با رانت و به صورت مهندسی شده از فرانسه وارد ایران شود با این خبر دیگر قرار نیست از این کشور وارداتی صورت گیرد پس می‌بینیم که این میزان از واردات اصلا در این شرایط اقتصادی ایران تاثیری بر بازار نخواهد داشت. البته شرکت واردکننده سایپا- سیتروئن در لیست شرکت‌های واردکننده بود که باید سیتروئن می‌آورد که با این تصمیم واردات این خودرو هم لغو خواهد شد.

زاوه با بیان اینکه مهم‌ترین مساله در اقتصاد ایران مشکلات مربوط به سیاست‌های پولی است، افزود: با وجود این مشکلات مساله عرضه خودرو چندان مطرح نیست، زیرا با یک جامعه فقیر فاقد قدرت خرید روبه‌رو هستیم و موضوع این نیست که چه خودرویی قرار است در بازار عرضه شود مساله اصلی این است که پولی برای خرید خودرو نیست. او در پاسخ به این پرسش که آیا این تصمیم وزارت صمت به نفع چینی‌ها نخواهد شد؟ گفت: خیر، زیرا بازار خودروی ایران از قبل به چینی‌ها واگذار شده بود و در این مدت به اندازه‌ای چینی‌ها و مونتاژکاران از انحصاری که دراختیارشان بوده خیال‌شان راحت است که با وجودی که اعلام شد واردات خودرو انجام می‌شود باز هم قیمت خودروهای‌شان را افزایش دادند.

عدم مراودات مالی با شرکت‌های خودروسازی

زاوه در ادامه خاطرنشان کرد: البته موضوع تنها محدود به عدم همکاری شرکت‌های خودروسازی در زمان تحریم‌ها نمی‌شود زیرا تا زمانی که مسائل مربوط به FATF در ایران حل نشود چگونه می‌توان مراودات مالی با این شرکت‌ها برقرار کرد؟ این کارشناس حوزه خودرو در پاسخ به این پرسش که فرانسوی بودن اغلب پلتفرم‌ها در کشور مشکلی در آینده به وجود نخواهد آورد، افزود: خیر، در دوره قبلی تحریم‌ها این مشکل هم حل شد و این موضوع چندان ارتباطی به محصولات شرکت مادر ندارد و امروز تنها «آرم» روی خودروهای فرانسوی شده است.

زاوه در مورد اینکه تمرکز واردات خودرو بیشتر روی کدام کشورها خواهد بود نیز تصریح کرد: با توجه به سقف قیمتی که برای خودروها درنظر گرفته شده برند باارزشی وارد کشور نخواهد شد و اگر هم از برندهای معروف خودرویی وارد شود به گفته آقایان خودروها ارزان‌قیمت و اقتصادی خواهند بود و آن‌گونه که اعلام شده از کره‌جنوبی و ژاپن هم خودرو وارد می‌شود. این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا در بخش تامین قطعات خودروی‌های فرانسوی با مشکلی مواجه نخواهیم شد، گفت: خیر، زیرا به دلیل تحریم‌ها اغلب این قطعات چینی شده‌اند یا داخلی‌های بی‌کیفیت هستند. او در مورد اینکه آیا این خودروهای وارداتی در داخل نمایندگی هم خواهند داشت، افزود: این موضوع به عنوان پیش‌شرط قانون واردات عنوان شده اما هیچ کدام به صورت مستقیم نمی‌توانند با شرکت مادر در ارتباط باشند و باید با واسطه‌ها فعالیت کنند.