فرانک کندال، یکی از مقامات ارشد نیروی هوایی آمریکا در ماه آگوست در دیدار با رئیس نیروی هوایی سلطنتی استرالیا به این نکته اشاره کرد که خفاش شبح MG۲۸ یا نوع دیگری از این پهپاد ممکن است در کنار جنگندههای آتی آمریکا برای نبرد به پرواز دربیاید. کندال در این رابطه گفت:« من در حال گفتگوهای کلی با همتایان استرالیایی خود درباره سیستمهای نسل بعدی سلطه هوایی و چگونگی مشارکت احتمالی آنها در این امر هستم. خفاش شبح میتواند بهعنوان مکانیسمی برای کاهش ریسکها در تواناییهای پهپادی برنامه نسل بعدی برتری هوایی (NGAD) باشد.»
نسلهای مختلف جنگندهها
جنگنده F۴ فانتوم را درنظر داشته باشید؛ جنگندهای از نسل سوم که برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ در مقاصد نظامی آمریکاییها به کار گرفته شد و در کنار نسل دوم F۱۰۰ Super Sabre به پرواز درآمد. در سال ۱۹۹۶ بود که آمریکاییها فانتوم F۴ را بعد از مدتها پرواز در کنار جنگندههای نسل چهارم F۱۵ و F۱۶ بازنشسته کردند. در حال حاضر هم این جنگندههای نسل چهارم در کنار هواپیماهای نسل پنجم از جمله F۲۲ و F۳۵ به پرواز در میآیند.
خفاش شبح چیست؟
خفاش ارواح یک هواپیمای بدون سرنشین است که طول آن ۱۱.۶ متر و برد پرواز آن ۲۳۰۰ مایل است. کمپانی بوئینگ که ساخت خفاش شبح را عهدهدار است اعلام کرده که این پهپاد دارای بستههای حسگری برای اطلاعات، نظارت و شناسایی است و انتظار میرود تا ماموریتهای جاسوسی را پیش از سایر هواپیماها انجام داده و درعین حال خطرات و تهدیدهای پیشرو را تشخیص دهد. به علاوه برنامه درنظر گرفته شده برای خفاش شبح، این است که این پهپاد با حفظ فاصله ایمن با دیگر جنگندهها، برای پرواز مستقل یا برای پشتیبانی از جنگندههای باسرنشین با بهرهگیری از هوش مصنوعی انجام وظیفه کند.
نیروی هوایی سلطنتی استرالیا در ماه مارس از خفاش ارواح شبح کرد و اعلام کرد که این اولین هواپیمای ساخت استرالیا در پنجاه سال اخیر است.
نام این پهپاد در یک نظرسنجی از بین بیش از هفتصد گزینه انتخاب شد و به نوعی ادای احترام به تنها گونه خفاش گوشتخوار در استرالیاست که شکارچیهایی هستند که از هر دو چشم و پژواک صدا برای شکار طعمههایشان بهره میبرند. انتخاب نام خفاش شبح برای این پهپاد به این دلیل است که این نوع خفاشها، تنها گونه خفاشهای استرالیایی هستند که میتوانند هم حیوانات زمینی و هم حیوانات پرنده را شکار کنند و درعین حال نیروی هوایی سلطنتی استرالیا اعلام کرده که ممکن است از این پهپادها در جنگ الکترونیک نیز استفاده شود؛ ماموریتی که قبلا در استرالیا توسط واحدی با نماد خفاش شبح انجام شده بود.
گرچه اطلاعات زیادی درباره تواناییهای پهپاد خفاش ارواح ارائه نشده ولی تا حدودی میتوان متوجه مسائلی شد. خفاش شبح یک هواپیمای بدون سرنشین است که میتواند به صورت ایمن به پرواز درآمده و دستوراتی را از جنگندههای با سرنشین دریافت کند.
کمپانی بوئینگ پهپاد خفاش ارواح را برای برنامه Loyal Wingman ساخته ودر کنار خلبان خودمختار اسکای بورگ آزمایش شده نیز از مدلهای ابتدایی این موارد است که حالا بازنشسته شده است.
در حالی که اینها هواپیماهای متفاوتی هستند، ولی انعطافپذیری نرمافزارها و به ویژه خلبانهای خودکار با معماری باز بدان معناست که سیستم ناوبری مستقل خودساخته برروی بدنه یک هواپیما میتواند روزی تبدیل به خلبان هواپیمای دیگری شود و نیمنگاهی به آینده دارد که رباتها در آن در کنار انسانهای خلبان به پرواز دربیایند.