نکاتی که باید قبل از ازدواج فامیلی بدانید

مزایا و معایب ازدواج های فامیلی

آشنایی بیشتر است

در ازدواج نه تنها دو جوان با یکدیگر وصلت می کنند بلکه این وصلت بین خانواده هانیزصورت می گیرد . بنابراین دو نفر که می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند باید بین خانواده هایشان نیز از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و اعتقادی تناسب وجود داشته باشد .

در بیشتر ازدواج های فامیلی این تناسب بیشتر دیده می شوند زیرا دو خانواده سالهای زیادی را با هم زندگی کرده اند و سبک تربیتی آنها برای بزرگ کردن دختر و پسرشان تقریبا یکسان بوده است و خانواده ها از کودکی فرزندانشان را تحت قواعد خاصی که در فامیلشان نیز متداول است ، پرورش داده اند .

همانطور که در نمناک می خوانید در این ازدواج ها از لحاظ نوع تربیت و فرهنگ خانواده ها و .... به احتمال زیاد مشکل زیادی به وجود نخواهد آمد. از مزیت های دیگر ازدواج فامیلی این است که شما نسبت به فرد مورد نظر شناخت بیشتری دارید و از نظر آسیب های اجتماعی نظیر مصرف سیگار، داشتن ارتباط های نامناسب و ... امکان رسیدن به اطمینان در این ازدواج ها بیشتر است.

119399

طلاق و جدایی کمتر

در ازدواج های فامیلی طلاق و جدایی کمتر است زیرا با جدایی دو نفر از هم، اغلب کل روابط خانوادگی تحتالشعاع قرار میگیرد و ممکن است باعث از هم پاشیده شدن یک فامیل شود، بنابراین در صورت بروز اختلاف، بزرگان و ریشسفیدان بین زن و شوهر داوری و آشتی و مسالمت را بین آنها برقرار میکنند.

احتمال دخالت اطرافیان

در ازدواجهای فامیلی احتمال دخالت اطرافیان در زندگی زن و شوهر بیشتر از سایر ازدواجهاست و دامنه این دخالتها معمولا گستردهتر و فراتر از خانوادههای درجه 1 دوطرف است و اغلب به کل فامیل کشیده میشود.

c7447a94-c7f6-413c-9e61-b01ff4a43493

انتقال بیماری های ارثی

یکی از مشکلات ازدواج های فامیلی امکان انتقال بیماری های ارثی در این نوع ازدواج ها است . بیماری های ژنتیکی مانند تالاسمی، بیماری های قلبی و عروقی و عقب ماندگی های ذهنی در این گونه ازدواج ها نسبت به دیگر ازدواج ها بیشتر است.

در ازدواج های فامیلی این نکات را رعایت کنید:

genetic-counseling-marriage-11

قبل از خواستگاری حتما این کار را انجام دهید

مهم ترین کار قبل از خواستگاری در ازدواج های فامیلی و اعلام نامزدی به اطرافیان این است که دختر و پسر باید قبل از درگیر کردن طرفین در یک رابطه عاطفی ، زیر نظر خانواده ها به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند و آزمایش ژنتیک انجام دهند و در صورت اطمینان یافتن از نبود هر گونه مشکل ژنتیکی خواستگاری رسمی انجام دهند و در جلسات خواستگاری به دختر و پسر اجازه داده شود ، از نظر اخلاقی و شخصیتی یکدیگر را محک بزنند.

به هیچ وجه از اهمیت تحقیق غافل نشوید

هرچند در ازدواج های فامیلی شناخت بیشتری از دختر و پسر وجود دارد و به قول معروف خانواده ها می گویند «او را مثل بچه خودم بزرگ کرده ام»اما بهتر است قبل از هر ازدواجی چه فامیلی و یا غیر فامیلی دو طرف یکدیگر را مورد ارزیابی قرار دهند .

در بیشتر ازدواج های فامیلی به دلیل اینکه خانواده ها با فضایی که دختر و پسر در آن پرورش یافته اند و آسیب های آن را خوب می شناسند نسبت به بررسی و ارزیابی این تناسب های بین دختر و پسر نیازی احساس نمی کنند و بی گدار به آب می زنند و درباره طرف مقابل تحقیق نمی کنند.

به یاد داشته باشید در ازدواج های فامیلی به هیچ وجه به خاطر فامیل بودن نباید از اهمیت تحقیق درباره طرف مقابل غافل شد و باید هم خانواده دختر و هم خانواده پسر برای تحقیق به محل تحصیل، محل کار بروند و از دوستان صمیمی طرف مقابل پرس و جو کنند تا در آینده مشکلی پیش نیاید.

103334w822h522q70

نقش جدید والدین همسرتان را بپذیرید

یکی از معایب ازدواج های فامیلی این است که اگر بین زوجین مشکلی به وجود آید ، این اختلاف نه تنها به خانواده هایشان بلکه به کل فامیل کشیده میشود . در برخی مواقع نیز اختلاف های خانوادگی و فامیلی پدر و مادرها به زندگی زوجین کشیده می شود و بر روابط میان آن ها تاثیر می گذارد و موجب آسیب به زندگی آن ها می شود.بنابراین اگر تصمیم به ازدواج فامیلی گرفته اید

باید بدانید که بعد از ازدواج، به جز نسبتی که بین شما و خانواده همسرتان وجود دارد ، آن ها را والدین همسرتان بدانید و با کسب مهارت های زندگی، رفتاری جدید با والدین همسرتان داشته باشید . اگر در ازدواج فامیلی ، نسبت خانوادگی خود را فراموش کنید و فقط آن ها را والدین همسرتان بدانید بعد از گذشت مدتی از شروع زندگی مشترک، توقعات شما از خانواده همسرتان تغییر کند وتعارضاتی میان شما و خانواده همسرتان شکل می گیرد بنابراین باید نقش قبلی آنها را حفظ کنید و آنها را در جایگاه خاص تری هم قرار دهید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.