کد خبر: ۱۴۱۵
۱۴۰۱/۰۷/۰۸ ۱۰:۳۰:۴۴

۱۰ کاربرد آب جوش در خانه که نمی‌دانستید

شاید شما هم مثل بسیاری از افراد، بعد از استفاده از آب جوش کتری، آب مانده در آن را دور می‌ریزید، اما باید بگوییم کاربرد آب جوش کم نیست. مثلا آب جوش می‌تواند به شما کمک کند پوست خود را پاکسازی کنید. همچنین از آب جوش می‌توان برای درخشان کردن ظروف نقره کدر شده، بهره گرفت. حتی برای بهبود کیفیت خواب، می‌توانید شب‌ها کتری را از آب پر کنید و آن را روی شعله کم گاز قرار دهید. بخار حاصل از آن، به تنفس بهتر در هنگام خواب کمک خواهد کرد.

آب در هر دمایی کاربردهای خود را دارد، اما مزایای آب جوش منحصربه‌فردی است که در آب سرد یافت نمی‌شوند.

برای خود یک ماسک صورت خانگی تهیه کنید

اگر تاکنون از کاربرد آب جوش به‌عنوان ماسک صورت حرفه‌ای غافل بوده‌اید، باید بدانید که متخصصان پوست و زیبایی اغلب از بخار آب برای آب‌رسانی به پوست و کمک به جذب مواد مغذی استفاده می‌کنند. کافیست در خانه یک کاسه آب تازه جوشیده آماده کنید.

همان‌طور که آب بخار می‌کند، یک حوله روی سر و صورت خود قرار دهید و صورتتان را حدود ۳۰ سانتی‌متر بالاتر از سطح آب نگه دارید. اگر هم بخار آب خیلی داغ است، فاصله صورت خود را از کاسه حدود ۴۰ سانتی‌متر حفظ کنید. باید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در این حالت بمانید. سپس صورت خود را با حوله یا دستمال نرم خشک کنید و از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. با این راهکار پوستتان، نرمی و لطافت خاصی پیدا خواهد کرد.

تمیز کردن مایکروفر را آسان‌تر کنید

مهم نیست مایکروفر شما چقدر کثیف شده است. جوشاندن آب در مایکروفر باعث ایجاد بخار می‌شود و در نتیجه تمام لکه‌ها و چربی‌های چسبیده روی دیواره‌های مایکروفر شل شده و به راحتی پاک می‎‌گردند. با دانستن این نکات خانه‌داری، کار شما برای تمیزکاری منزل آسان خواهد شد.

روش کار ساده است. در ابتدا شما باید یک کاسه قابل استفاده در مایکروفر را پر از آب کنید. سپس چند تکه لیمو در کاسه بریزید و آن را داخل مایکروفر قرار دهید. سپس مایکروفر را با درجه بالا به کار بیندازید تا حرارت زیاد، آب را به جوش آورد. بسته به مقدار آبی که داخل کاسه ریخته‌اید، این مرحله چند دقیقه طول می‌کشد. سپس اجازه دهید آب جوشیده در مایکروفر خنک شود. در نهایت هم ظرف را با احتیاط بردارید و داخل مایکروفر را تمیز کنید.

علف های هرز باغچه حیاط را بکشید

شاید شما هم از کاربرد آب جوش به‌عنوان روش موثر برای مقابله با علف‌های هرز حیاط خانه بی‌خبر بوده‌اید. ولی این راه ارزش امتحان کردنش را دارد. قبل از این‌که به سراغ محصولات شیمیایی بروید، استفاده از آب جوش را امتحان کنید. مهم‌ترین نکته این است که آب جوش را با روشی به حیاط منتقل کنید که برای کسی مشکل سوختگی پیش نیاید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم آب جوش را در مقادیر اندک و در چندبار رفت‌و‌آمد، از آشپزخانه به حیاط انتقال دهید. با این روش، کنترل ظرف حاوی آب جوش راحت‌تر خواهد بود و امکان ایجاد خطر سوختگی به حداقل می‌رسد.

راه‌آب سینک خود را باز کنید

آب جوش ممکن است برای رفع مشکلات جدی راه‌آب سینک، کافی نباشد. اما با مسدود شدن راه‌آب سینک، امتحان کردن آب جوش قبل از خریدن تمیزکننده‌های گران‌قیمت، ضرری نخواهد داشت. ابتدا مطمئن شوید داخل سینک، آب راکدی وجود نداشته باشد. سپس به آرامی یک کتری آب جوش در سینک بریزید. آب جوش ممکن است برای از بین بردن گرفتگی‌های جزئی، کافی باشد، به این ترتیب مشکلتان رفع می‌گردد.

در شب‌های سرد، از کیسه آب گرم استفاده کنید

کاربرد آب جوش به‌عنوان وسیله‌ای برای گرم شدن در فصول سرد سال، بی‌نظیر است. متاسفانه این روزها کیسه‌های آب گرم کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما به شما توصیه می‌کنیم در یک شب سرد زمستانی یک کیسه آب گرم همراه خود به رختخواب ببرید. سپس پاهایتان را دور این کیسه آب گرم حلقه کنید تا به قدرت گرم‌کنندگی آن ایمان بیاورید.

کیسه‌های آب گرم معمولاً حدود 2 لیتر آب جوش در خود جای می‌دهند و انتخاب یک پوشش مناسب برای این وسیله ضروری است. به این منظور، پوشش‌های بافتنی، حوله‌ای و پشمی در بازار موجود هستند.

رسوب آهک را از دیواره داخلی کتری پاک کنید

معمولا از کتری برای جوشاندن آب استفاده می‌شود. اما متاسفانه به مرور زمان، روی دیواره داخلی کتری، رسوب آهک تشکیل می‌گردد. این موضوع باعث می‌شود کتری ظاهری زشت پیدا کند. در ضمن طعم آب جوش هم نامطبوع خواهد شد. خبر خوش این است که راه‌حل این مشکل، آسان است. شما می‌توانید به آب کتری، آب‌لیمو یا سرکه اضافه کنید و بعد آن را بجوشانید.

برای انجام این راهکار، کتری را تا نیمه از آب پر کنید. آب یک لیموترش یا نصف لیوان سرکه را هم به آن اضافه کنید. کتری را روی شعله زیاد قرار دهید تا بجوشد. سپس اجازه دهید کتری مدتی بماند تا آب داخل آن کاملا خنک شود. سپس لایه آهکی داخل آن را تمیز کنید. می‌توانید برای از بین بردن مزه سرکه، یک بار آب معمولی را داخل کتری تمیز شده، بجوشانید.

زیورآلات یا ظروف نقره خود را براق کنید

آیا تا به حال در مورد کاربرد آب جوش در رفع تیرگی‌های نقره، چیزی شنیده‌اید؟ غوطه‌ور کردن وسایل کدر شده از جنس نقره در آب جوش کافی است تا درخشش خود را به دست آورند. این روش برای صیقل دادن هر نوع وسیله از جنس نقره مفید واقع می‌شود.

کار را با قرار دادن یک لایه فویل آلومینیومی در کف یک ظرف شیشه‌ای بزرگ شروع کنید. ظروف نقره را روی فویل بگذارید و روی آن‌ها مقداری جوش‌شیرین بپاشید. سپس با احتیاط مقداری آب جوش روی وسایل نقره‌ای بریزید تا روی آن‌ها را بپوشاند. اجازه دهید ظروف مدتی در آب بمانند تا آب خنک شود. در نهایت همه وسایل را از آب خارج کرده و آن‌ها را با یک پارچه تمیز، خشک کنید. قطعا با دیدن برق این وسایل شگفت‌زده خواهید شد.

فیلتر روغنی هود آشپزخانه را تمیز کنید

احتمالاً تمیز کردن فیلتر هود روی اجاق گاز به‌طور روتین در چک‌لیست تمیزکاری منزل شما قرار ندارد. حتی ممکن است این کار را تا به حال انجام نداده باشید. اما باید گفت برای انجام آن یک ترفند راحت و سریع وجود دارد. بسته به مدل هود آشپزخانه شما، فیلتر آن باید به راحتی از جای خود بیرون بیاید. دیگر کاربرد آب جوش، حل کردن تمام چربی‌های چسبیده به فیلتر است. برای این منظور فیلتر را به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش حاوی مواد شوینده مثل مایع ظرفشویی قرار دهید تا به خوبی خیس بخورد و در نهایت آن را با برس تمیز کنید.

بوهای نامطبوع پیچیده در فضا را رفع کنید

حتما شما هم با مشکل پیچیدن بوی بد در خانه حین آشپزی مواجه هستید. گاهی کل خانه بوی پیاز و سیر می‌گیرد که اصلا خوشایند نیست. اما اگر کاربرد آب جوش برای زدودن بوهای ناخوشایند را بدانید، دیگر از بوی بد هنگام درست کردن غذا شکایت نخواهید کرد.

جوشاندن هر چیز بوی آن را چند برابر می‌کند. پس اگر می‌خواهید بوی نامطبوعی مانند بوی ماهی را از مایکروفر خود بزدایید، می تواند از آب جوش بهره بگیرید. یک ظرف آب را با چند تکه لیمو، چند عدد جوز هندی و چند عدد چوب دارچین، داخل مایکروفر قرار دهید تا به جوش آید. بعد از باز کردن درب مایکروفر، خواهید دید که دیگر اثری از بوی آزاردهنده قبلی نمانده است.

کاربرد آب جوش را در تهیه کنسرو امتحان کنید

اگر قبلاً هرگز کنسرو درست نکرده‌اید، باید بگوییم درست کردن کنسرو اصلا کار دشواری نیست. شاید هم به کیفیت و بهداشت غذاهای رستوران‌های بین‌راهی اعتماد نداشته باشید. در این‌صورت می‌توانید قبل از سفر، برای خود چند وعده کنسرو آماده کنید.

اطلاع از کاربرد آب جوش در تهیه کنسرو ممکن است ساده‌تر از آن چیزی باشد که تصور می‌کنید. چون برای این کار، نیازی به لوازم ویژه‌ای ندارید. گذاشتن شیشه‌های در بسته در آب جوش، باکتری‌های آن را از بین می برد و هوا را از شیشه‌ها خارج می‌کند. در نتیجه داخل شیشه‌ها یک خلاء ایجاد می‌شود که ماندگاری مواد غذایی کنسرو شده را پایدار می‌کند.

 

 

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی