آبشار تونل کوهرنگ؛ جاذبهای جالب و دیدنی در چهارمحال و بختیاری
آبشار تونل کوهرنگ در نزدیکی شهرستان چلگرد، از توابع شهرستان کوهرنگ، در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و یکی از سرچشمههای رودهای کارون و زاینده رود بهشمار میرود.
از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ به وجود آمده است، تونلی که جهت انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمههای پیرامون به زاینده رود در سال ۱۳۳۲ احداث شد.
در نزدیکی این آبشار امکانات رفاهی متعددی مانند محل اسکان مسافران، پارکینگ، سرویس بهداشتی، غرفههای فروش سوغاتی و صنایع دستی، آلاچیق وجود دارد.
ویژگیهای جالب آبشار تونل کوهرنگ
به کوهرنگ که می رسید اولین چیزی که نظر شما رو به خود جلب میکند آبشار تونل کوهرنگ است. این آبشار از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ به وجود آمده است. این تونل جهت انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه های اطراف به زاینده رود در سال ۱۳۳۲ در منطقه کوهرنگ، جایی که اکنون شهر توریستی چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ قرار دارد، ایجاد شد. تلاش برای انتقال این آب به زمانهای بسیار دور برمی گردد.
نخستین بررسی ها برای انتقال آب رودخانه بیرگان به حوضه زاینده رود به سالهای پس از جنگ دوم جهانی بازمی گردد. در نتیجه این بررسی ها طراحی و اجرای بند انحرافی و تونل اول کوهرنگ به مهندسان مشاور الکساندر گیپ واگذار گردید و در مهر ماه ۱۳۲۷ کار احداث تونل کوهرنگ آغاز و در مهرماه ۱۳۳۲ به بهره برداری رسید.
این سیستم که شامل بند و یک تونل ۲۹۰۰ متری است، بطور میانگین سالانه حدود ۲۵۵ میلیون مترمکعب آب را به حوضه زاینده رود منتقل می کند. آب در تونل کوهرنگ با فشار بسیار زیادی خارج شده و حس هیجان و ترس را باهم به شما القا می کند.
در شهر کوچک کوهرنگ این تونل از دور نمایان است. کنار آبشار دقیقا مجتمعی اقامتی ساخته شده که اگر خوش شانس باشید یا آخر هفته نباشد میتوان براحتی برای مدت دلخواه با قیمت مناسب سوئیتی اجاره کرد. سوئیت ها اغب تمییز و مرتب بوده و از اقامت یک شبه کنار آبشار راضی خواهید بود.
مسیر دسترسی به تونل اول کوهرنگ با وسیله نقلیه شخصی و تورهای گردشگری بهراحتی میسر است. برای رسیدن به تونل اول کوهرنگ، دو مسیر وجود دارد. در مسیر اول که کوتاهترین مسیر است، از جاده چلگرد-دیمه میتوانید به تونل کوهرنگ برسید.
در مسیر دوم، از طریق جاده فارسان-چلگرد به تونل کوهرنگ خواهید رسید. نزدیکترین فرودگاه به تونل اول کوهرنگ در شهرکرد است. با توجه به اینکه فاصله چلگرد و شهرکرد ۹۰ کیلومتر است، میتوانید از تاکسیهای فرودگاه بخواهید شمارا تا آنجا ببرند.
تونلهای جذاب کوهرنگ
تونل اول کوهرنگ، تاریخ جالبی را در خود جای داده است. در طول تاریخ، تلاشهای ناموفق زیادی برای ساخت تونل اول کوهرنگ انجام شد. اولین اقدام برای ساخت این تونل در زمان ساسانیان انجام شد.
در زمان صفویه، شاهان صفوی برای سازماندهی به زایندهرود، برای انتقال آب از کارون برنامهریزی کردند. در این دوره، ابتدا شاه تهماسب اول صفوی کندن کوه «کارکنان» جهت ایجاد آبراهی برای انتقال آب کارون به زایندهرود را دستور داد.
بعد از شاه تهماسب اول، شاهعباس اول صفوی به مردم بختیاری دستور داد که سنگهای گردنه کوهرنگ به چلگرد را برای ایجاد آبراه از بین ببرند. این پروژه تا زمان پهلوی متوقف ماند و در سال ۱۳۳۲، تونل اول کوهرنگ افتتاح شد. این تونل ۲۹۰۰ متر طول دارد.
تونلهای دوم و سوم بعد از انقلاب و در سالهای ۱۳۶۶ و ۱۳۹۶ افتتاح شدند. این سه تونل، بهطور میانگین، هرساله حدود ۲۵۵ میلیون مترمکعب آب به حوضه زایندهرود منتقل میکنند. با توجه به قرارگیری تونل کوهرنگ در یک منطقه خوش آبوهوا و سرسبز، سفرمارکت پیشنهاد میکند که بازدید از این مکان را در ماههای اردیبهشت و خرداد انجام دهید.
تونل کوهرنگ ۲: طراحی و اجرای سد انحرافی و تونل دوم کوهرنگ به وسیلهٔ مهندسان مشاور سوگرا انجام گرفت و از این سیستم در سال ۱۳۶۴ خورشیدی بهره برداری شد. از سال ۱۳۶۶ خورشیدی با پایان یافتن ساختمان سد و تونل ماربران و انتقال ۱۱۵ میلیون متر مکعب آب چشمه های ماربران و کلنچین به پشت این سد، سد و تونل دوم کوهرنگ سالانه به طور میانگین حدود ۲۵۵ میلیون متر مکعب آب را به مخزن سد زاینده رود انتقال می دهند.
تونل کوهرنگ ۳: طراحی و ساخت سد و تونل سوم کوهرنگ به وسیلهٔ مهندسان مشاور زایندآب و تهران برکلی در سال های دهه ۶۰ بررسی شد که در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد به منظور انتقال آب از رودخانه کوهرنگ (از سرشاخه های کارون) صورت گرفت.
گزارش این بررسی ها و نقشه های طرح مقدماتی سد، سازه های وابسته و تونل انتقال آب در سال ۱۳۶۷ خورشیدی منتشر شد. در سال ۱۳۷۰ اسناد مناقصه تونل سوم کوهرنگ تهیه و پس از برگزاری مناقصه بین المللی و سپس مناقصه داخلی نهایتاً شرکت ساختمانی تابلیه برنده مناقصه می شود و کار را با نظارت شرکت زایندآب شروع می نماید.
در سال ۱۳۷۷ خورشیدی سازمان آب منطقه ای اصفهان با توجه به گذشت یک دهه از مطالعات و ضرورت کاربری آمار و اطلاعات گردآوری شده در این دوره، برای به هنگام کردن آمار استفاده از اطلاعات جدید و بازنگری در طراحی ها و مبانی طرح، مطالعات تکمیلی فاز یک سد را به شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس و همچنین مطالعات تکمیلی مرحله دوم تونل انتقال آب کوهرنگ ۳ را به مشارکت مهاب قدس- زایندآب واگذار کرد.
در نتیجه تونل سوم کوهرنگ به منظور تأمین و انتقال آب به میزان حدود ۲۵۵ میلیون متر مکعب در سال، جهت تأمین قسمتی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران برای مصارف شرب صنعت، کشاورزی و افزایش حجم آب تنظیم شده سد زاینده رود اصفهان با استفاده از سد مخزنی کوهرنگ ۳، طراحی و عملیات اجرایی آن آغاز گردید. به اعتقاد برخی کارشناسان، تونل سوم کوهرنگ عامل خشک شدن چشمه های مهم کشور است.
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها
خواندنی