آمار50 درصدی تصادفات فوتی موتورسواران در پایتخت
امروز شنبه مورخ 22 مهرماه 1402، سرهنگ رابعه جوانبخت رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه تلویزیونی «شهر امن» به موضوع تصادف موتورسواران پرداخت و اظهار داشت: بررسی آمار تصادفات فوتی در 6 ماهه ابتدای سال جاری حکایت از آن دارد که 50 درصد از تصادفات فوتی شهر تهران متاسفانه به موتورسواران اختصاص دارد که عدد بالایی است.
وی افزود: اگر بخواهیم به صورت دقیق تر این تصادفات را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می شویم که 44 درصد از این تصادفات به عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه باز می گردد؛ یعنی موتورسوار با وسیله ای که سرعت بالایی دارد و بسیار ناپایدار است تردد می کند اما چون نمی تواند موتورسیکلت خود را کنترل کرده و به موقع ترمز بگیرد موجب حادثه می شود.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: وقتی بیشتر موضوع را بررسی می کنیم در می یابیم که موتورسوار با خودرو و وسیله دیگری برخورد نداشته ولی چون سرعت زیادی داشته و نتوانسته موتورسیکلت خود را کنترل کند واژگون شده است.
سرهنگ جوانبخت افزود: علت بعدی که21 درصد از علت تصادفات را به خود اختصاص داده است عدم توجه به جلو از سوی راکبان موتورسیکلت است که این علت در بین رانندگان خودرو نیز مشاهده می شود.
وی گفت: خیلی وقت ها مشاهده می شود که راکب موتورسیکلت با یک دست خود موتور را گرفته و با دست دیگر با تلفن همراه خود صحبت کرده یا پیام می دهد که این موضوع بسیار خطرناک و حادثه ساز است.
سرهنگ جوانبخت ادامه داد: علت سوم تصادفات موتورسواران به تغییر مسیرهای ناگهانی اختصاص پیدا می کند چرا که قدرت مانور این وسیله بسیار بالا بوده و می تواند بین خودروها به راحتی گردش کرده و مسیر خود را به یک باره تغییر دهد.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: خیلی وقت ها موتورسواران بین خطوط حرکت نکرده و فکر می کنند که هر فضایی که بین خودروها باشد می توانند از آن تردد کرده و سریع تر برسند ولی متأسفانه خیلی از این موتورسواران به مقصد خود نمی رسند چرا که در نقاط کور خودروها قرار می گیرند و توسط سایر رانندگان به خوبی دیده نمی شوند.
وی گفت: ماده 165 آیین نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت اعلام می کند که موتورسواران نباید به موازات سایر خودروها و وسایل نقلیه حرکت کنند؛ همچنین حرکت خلاف جهت که عدد آن 7 درصد است هم توسط برخی راکبان موتورسیکلت انجام شده و این افراد فکر می کنند که می توانند خیابان را خلاف جهت رفته و وارد پیاده رو شوند؛ حتی در برخی موارد برخی راکبان در مسیر بزرگراه آن هم بعد از رد شدن از یک خروجی مسیر را با سرعت و خلاف جهت طی کرده و مسیر را خلاف جهت باز می گردند در صورتی که این کار تاوان سنگینی داشته و در اکثر موارد برخوردهای شدید صورت گرفته و آسیب دیدگی های شدید سر و گردن باعث فوت موتورسوار می شود.
وی افزود: با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی می توان از بروز این حوادث تا حدود زیادی کاست و از تصادفات پیشگیری کرد.
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها
خواندنی