کد خبر: ۱۹۰۸۷
۱۴۰۲/۰۸/۱۸ ۲۲:۱۵:۰۲

خانه تئاتر و وظیفه از یادبرده شده

محمد پورجعفری، کارگردان تئاتر گیلان می‌گوید فعالیت‌های خانه تئاتر رغبتی برای عضویت هنرمندان شهرستان ایجاد نمی‌کند، به اعتقاد او، این خانه باید به بخش‌های جانبی زندگی، معیشت، بیمه، مسکن، تفریح و حق و حقوق هنرمندان رسیدگی کند.

به گزارش محیانیوز، نهادهای صنفی در فضای فرهنگ و هنر وظایفی حمایتی دارند،‌ از معیشت هنرمندان گرفته تا تلاش برای تغییر شرایط در راستای ساخت راحت‌تر و البته با امکانات بهتر آثار هنری، همه و همه از فعالیت‌هایی است که برای یک نهاد صنفی متصور است، کاری که شاید نهادی مانند خانه سینما و کانون‌های مختلف آن انجام می‌دهند.

تئاتر و هنر نمایش شاید همیشه به حمایت بیشتری نسبت به سینما نیاز داشته و خواهند داشت، هنری که حتی در ایام کرونا هم آسیب بیشتری را متحمل شده و در اتفاقات سال گذشته نیز ضربه بیشتری را تجربه کرد. همه این اتفاقات نشان دهنده احتیاج هنر نمایش به فعالیت صنفی و حمایتی آن هم بیش از دیگر فضاهای هنری کشور است.

اما در روزهای اخیر خانه تئاتر ظرفیت خود را به برخی فعالیت‌های سیاسی معطوف کرده و بیشتر به خبرسازی مشغول بوده است.

نگاه به شرایط مالی تئاتر از این وظایف فراموش شده است، ایرج راد بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون و همچنین رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر چندی پیش در مصاحبه‌ای اشاره به نیازمندی فعالیت‌های گروهی و ایجاد کمپانی‌های تئاتری کرد تا وضعیت هنرمندان از نظر قرارداد و دیگر مسائل مرتبط به معیشت هنرمندان مشخص شود.

محمد پورجعفری، کارگردان تئاتر استان گیلان است. با او درباره جایگاه صنفی نهادهایی چون خانه تئاتر و دیگر مسائل صنفی به گفت‌وگو نشستیم.

پورجعفری با اشاره به اینکه عضو خانه تئاتر نیست، گفت: «یکی از دلایلی که باعث شد تا تمایلی برای عضویت در خانه تئاتر نداشته باشم این بود که فعالیت‌های این صنف رغبتی برای حضور بچه‌های تئاتر شهرستان ایجاد نمی‌کند.»

وی ادامه داد: «ما از اتفاقات خانه تئاتر بی‌خبر هستیم. زمان دقیق انتخابات و حتی اعضای اصلی آن را نمی‌شناسیم.»

این هنرمند افزود: «شرایط شهرستان‌ها با تهران کاملا متفاوت است. قطعا خانه تئاتر در تهران می‌تواند از وزارتخانه‌های مختلف، شهرداری و حتی دیگر ارگان‌ها جذب حمایت کند اما در استان‌ها چنین اتفاقی میسر نیست.»

پورجعفری گفت: «در شهرستان انجمن هنرهای نمایشی فعالیت بیشتری دارد و سازمان‌ها آن را بیشتر از خانه تئاتر به رسمیت می‌شناسند. به همین دلیل هم بیشتر حمایت‌ها به سمت انجمن معطوف می‌شود.»

این کارگردان با اشاره به اینکه عضویت هنرمندان شهرستان برای خانه تئاتر اهمیتی ندارد، افزود: «ما حتی زمان عضوگیری این خانه را نمی‌دانیم. اگر عضویت هنرمندان شهرستان برای خانه تئاتر مهم است باید با آن‌ها ارتباط برقرار کند. هنرمندان از محاسن و حتی شرایط خانه تئاتر هیچ شناختی ندارند.»

وی ادامه داد: «شاید من به شخصه به سایت خانه تئاتر مراجعه کرده باشم یا با دوستان آشنایی داشته باشم ولی دیگر هنرمندان چنین امکانی برای‌شان فراهم نبوده است. این اتفاق نیازمند ارتباط مدیریت و اعضای خانه تئاتر است.»

این هنرمند افزود: «البته اینکه هنرمندی از شهرستان عضو خانه تئاتر شود صرف عضویت اهمیت چندانی ندارد. این عضویت تنها در صورتی ارزشمند است که مزایایی برای هنرمندان داشته باشد.»

پورجعفری با تاکید دوباره بر اینکه خانه تئاتر اهمیتی برای تئاتر شهرستان‌ها قائل نیست، گفت: «بیشتر تمرکز خانه تئاتر روی هنرمندان تهران است و تاکنون هم فکر نمی‌کنم عضویت یا عدم عضویت هنرمندان شهرستان برای‌شان اهمیتی داشته باشد.»

وی ادامه داد: «من اکنون نمی‌دانم مدیرعامل خانه تئاتر چه کسی است. خانه تئاتر در دوره‌های قبل بیانیه‌ای به منظور گرفتن امتیازاتی از دولت منتشر کرد و خواستار امضای هنرمندان سراسر ایران شد. حرف ما این بود که چرا باید چنین بیانیه‌‌ای را امضا کنیم وقتی تازه گروه‌های شهرستان آن هم برای امضا  مهم شده‌اند؟!»

این هنرمند افزود: «اگر بچه‌های تئاتر شهرستان مهم هستند باید در تمامی زمان‌ها و دوره‌ها مورد توجه قرار بگیرند و نمی‌توان هر زمان به امضا و حضورشان نیاز بود به سراغ‌شان آمد.»

پورجعفری توضیح داد: «خانه تئاتر یک ساختمان و سالن در اختیار دارد. اگر بچه‌های شهرستان برایش اهمیت دارند، حداقل آن سالن را برای اجرا به هنرمندان بدهد. مهم‌ترین مشکل خانه تئاتر تبیین آن است. بسیاری از هنرمندان هنوز نمی‌دانند آنجا دقیقا چه اتفاقی می‌افتد. در سایت خانه تئاتر تنها به موارد کلی پرداخته می‌شود.»  

وی با اشاره به دریافت مجوز افتتاح خانه تئاتر در گیلان گفت: «در دوره‌های گذشته مجوز افتتاح خانه تئاتر در گیلان را از خانه تئاتر تهران  دریافت کردیم که متاسفانه به دلیل نبود حمایت فعالیت آن بیش از یک ماه ادامه پیدا نکرد.

در واقع دوستان خانه تئاتر تهران تنها از لحاظ دادن مجوز همراه بودند و امکان حمایت مالی برای‌شان فراهم نبود. من به همین دلیل در جریان اساسنامه خانه هستم ولی دیگر دوستان چنین اطلاعاتی ندارند.»

وی ادامه داد: «من فکر می‌کردیم خانه تئاتر یک صنف مستقل است و باید به دنبال وضعیت حقوقی اعضاء، گرفتن امتیازات معیشتی، تفریحی و مسکن آن‌ها باشد که در عمل چنین اتفاقاتی نمی‌افتد.»

این هنرمند افزود: «در هر شکل خانه تئاتر مجوز خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته است و باید تابع قوانین باشد پس نباید ادعای مستقل بودن را در بوق و کرنا کند. واقعیت این است که خانه تئاتر برای شهرستان کاری انجام نداده است.»

محمد پورجعفری در پایان گفت: «خانه تئاتر نباید کارهای انجمن هنرهای نمایشی را انجام دهد. انجمن بازوی اجرایی ارشاد در تولید اثر، برگزاری جشنواره و ... است. خانه تئاتر باید به بخش‌های جانبی زندگی، معیشت، بیمه، مسکن، تفریح و حق و حقوق هنرمندان رسیدگی کند.»

شاید رسیدگی به امور هنرمندان در تئاتر تهران کار سخت و دشواری نباشد اما قطعا حمایت از هنرمندان شهرستانی کاری مهم است که از طرف خانه تئاتر فراموش شده است.

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی