کد خبر: ۲۲۵۲
۱۴۰۱/۰۷/۱۹ ۰۷:۰۰:۰۴

بدن در حالت ویبره!/ 8 علت که باعث می‌شود چهارستون بدن‌تان با یک باد بلرزد

فرقی نمی‌کند پاییز باشد یا زمستان برخی از افراد مدام در حال لرزیدن هستند و همیشه احساس سرما می‌کنند.

ستی مولایی؛ احساس سرما بر اثر باد کولر یا هنگام بارش برف امری طبیعی است اما خیلی از افراد حتی در وسط تابستان هم سردشان است و بدنشان به طور مرتب به روی ویبره می‌رود دست و پاهایشان یخ می‌زند. زمان آن رسیده تا علت آن را بدانیم.

ما این افراد را سرمایی خطاب می‌کنیم. اما در واقع آنها سرمایی نیستند بلکه مکانیسم بدنی آنها کمی با بقیه افراد متفاوت است یا دچار یک سری کمبودها در بافت بدنی خود هستند. به همین دلیل همیشه سردشان است و به دنبال لباس گرم می‌گردند. به همین منظور به سراغ علت‌های آن رفته‌ایم تا بتوانیم راه‌های درمان از نظر متخصصین را پیشنهاد دهیم. 

گردش خون نامنظم

اگر دست و پاهای شما همیشه مانند یخ سرد است اما سایر قسمت‌های بدن‌تان حالت نرمال دارد، گردش خون شما با مشکل مواجه است. تنگی قطر رگ‌ها، پمپاژ خون را با مشکل مواجه می‌کند و خون به میزان کافی به نوک انگشتان دست و پا نمی‌رسد. این مشکل در افراد سیگاری بسیار رایج است.

از آن‌جایی که مشکل گردش خون، بیماری‌های قلبی و عروقی را در پی دارد حتما به پزشک مراجعه کنید. برای بهبود جریان خون نیز از مواد غذایی مانند پرتقال، شکلات تلخ، سیر، لیموترش، زنجبیل غافل نشوید.

لاغری بیش از اندازه

اگر BMI (شاخص توده بدنی) شما ۱۸.۵ یا پایین‌تر باشد، طبیعی است که بدن شما از احساس سرما بلرزد.  زمانی که شما کاهش وزن دارید، لایه چربی در بدن‌تان کم است در نتیجه عایقی برای حفاظت از دمای بدن شما وجود ندارد. اگر از آن دسته افراد لاغری هستید که غذا کم می‌خورید، پس بدن‌تان سوخت و ساز پایینی دارد و گرمای کافی در بدن‌تان تولید نمی‌شود.

محققین می‌گویند با اضافه کردن چند کیلو به وزن خود و خوردن غذاهای پرچرب یا پروتئین‌دار و کربوهیدرات‌ها می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

عمل اسلیو معده

این اتفاق برای افرادی که عمل اسلیو معده انجام داده‌اند  ر ماه‌های اول بعد از عمل رخ می‌دهد این اتفاق به دلیل کم کردن سرعتی وزن در بدن اتفاق می افتد و سبب می شود تا بدن همیشه در حال لرزیدن باشد.  

کم خوابی

دمای بدن به میزان خواب شما بستگی دارد. کمبود خواب می‌تواند سیستم عصبی شما را ویران کند و ساز و کارهای نظارتی مغز را که بر روی سیستم گرمایشی بدن تاثیرگذار هستند تحت تاثیر قرار دهد.

وقتی شما شب‌ها به اندازه کافی نمی‌خوابید، سوخت‌وساز بدن کم می‌شود و انرژی به اندازه کافی در بدن تولید نمی‌شود. در نتیجه در طول روز احساس خستگی می‌کنید و تحرک کم‌تری از خود نشان می‌دهید.

یادتان باشد هرچه کم‌تر تحرک کنید، جریان خون‌تان کندتر می‌شود و شما بیشتر احساس سرما می‌کنید. سعی کنید تا ساعت خواب خود را تنظیم کرده و به اندازه بخوابید و از خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار و سایر محرک‌هایی که باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شوند بپرهیزید.

کم‌کاری تیروئید

اگر همیشه سردتان است، از کنار این مسئله ساده و بی‌اهمیت عبور نکنید. این می‌تواند یکی از نشانه‌های کم‌کاری تیروئید باشد. اگر غده تیروئید به خوبی عمل نکند و میزان هورمون‌هایی که ترشح می‌کند کافی نباشد سوخت‌وساز بدن دچار مشکل می‌شود و انرژی کافی تولید نمی‌شود.

اساسا کم‌کاری تیروئید باعث بروز احساس سرمای زیاد در بدن می‌شود. پوست خشک، موهای نازک و خستگی دائمی از دیگر نشانه‌های کم‌کاری تیروئید است. در صورت مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید و آزمایش‌های لازم را بدهید. خوردن مواد غذایی یددار، ماهی‌های پرچرب، آجیل‌ها و دانه‌های روغنی را هم در سبد غذایی خود بگنجانید.

با کمبود آهن مواجه هستید

کمبود آهن یکی از رایج‌ترین دلایل سردی مزمن است. آهن، ماده معدنی ضروری برای عملکردهای اصلی بدن است. فقر آهن باعث کم‌خونی می‌شود، در نتیجه گلبول‌های قرمز اکسیژن کمی را به بافت‌های بدن انتقال می‌دهند.

وقتی بافت‌ها انرژی کمی دریافت کنند، روند تنظیم دمای بدن دچار مشکل می‌شود و نهایتا بدن لرز می‌کند.

کمبود آهن همچنین نقش مهمی در کم‌کاری تیروئید دارد. برای درمان خوردن گوشت قرمز، تخم‌مرغ، عدس، اسفناج و غذاهای دریایی توصیه می‌شود. اگر با تغییر رژیم غذایی همچنان احساس سرما کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

کمبود ویتامین B12

این ویتامین نقش موثری در تولید گلبول‌های قرمز در بدن را دارد. از آن جایی که گلبول‌های قرمز وظیفه انتقال اکسیژن را برعهده دارند در نتیجه ویتامین B12 در متابولیسم بدن تاثیرگذار است.

این ماده غذایی به طور عمده در محصولات حیوانی مانند گوشت و لبنیات یافت می‌شود. به همین دلیل افراد گیاهخوار بیشتر در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند.

کاهش ویتامین B12  علاوه بر ایجاد لرز، باعث خستگی مزمن نیز می‌شود. با گنجاندن فرآورده‌های لبنی، گوشت کم‌چرب، ماهی، دل، جگر و قلوه در رژیم غذایی خود می‌توانید کمبود این ویتامین را جبران کنید. البته گاهی هم ممکن است کمبود این ویتامین به دلیل عدم توانایی جذب آن در بدن باشد؛ در این صورت برای رفع مشکل به پزشک مراجعه کنید.

دیابت دارید

افرادی که دیابت نوع ۲ دارند اغلب در قسمت دست‌ها و پاهای خود از درد و بی‌حسی رنج می‌برند. میزان بالای قند خون تمام رگ‌های خونی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در گذر زمان به جداره عروق آسیب می‌رساند. این مسئله باعث بروز اختلالاتی در گردش خون بدن می‌شود و همان‌طور که اشاره شد این اختلال به احساس سردی در بدن دامن می‌زند.

اگر نسبت به دیابتی‌بودن و نبودن خود آگاه نیستید حتما به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم را بدهید. اما در صورتی که می‌دانید مبتلا به دیابت هستید، حتما رژیم غذایی خود را رعایت کنید، دائما از میزان قند خون‌تان آگاه باشید و در فواصل مشخص به پزشک معالج‌تان مراجعه کنید.

منبع

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی