طائب از رشد 5 برابری استفاده از پیام رسانه های داخلی خبر داد/ وزیر ارتباطات سکوت کرد
از روز اول مهرماه بود که بر اساس اعلام خبرگزاری تسنیم و با مصوبه شورای امنیت کشور محدودیت هایی برای پهنای باند اینترنت بین الملل و دو پلتفرم آمریکایی واتساپ و اینستاگرام ایجاد شد.
از آن روز تا امروز که وزارت ارتباطات تاکید دارد تمام محدودیت های اعمالی برای همه سایت ها ، اپلیکیشن ها و بازی هایی که از پهنای باند اینترنت بین الملل استفاده می کردند برچیده شده است، به طور جدی سیاست وزارت ارتباطات و البته دیگر بخش های دولت بر تمرکز روی حمایت از پلتفرم های ایرانی برای جایگزینی اینستاگرام و واتساپ بوده است.
پلتفرم هایی چون روبیکا ، سروش ، ایتا، بله و آی گپ . وزارت ارتباطات در این مدت از پرداخت تسهیلات به مدیران این پلتفرم ها برای توسعه لجستیکی زیرساخت های شان گفت . از تلاش برای راه اندازی دیتا سنتر میان شبکه ای برای فعالیت مشترک از تمام این پلتفرم ها به صورت همزمان و همچنین از بسته ویژه حمایتی برای کاربران . بسته هایی که شامل معافیت های مالیاتی می شوند .
با ابزارهایی چون پین شدن فرصت جذب کاربر را به فعالان اقتصادی ضرر کرده از فیلترینگ اینستاگرام ایجاد می کنند و دیگر راهکارهایی که به نظر عیسی زارع پور و همکارانش می توانند کمک کنند تا «همان طور که باسلام جای ای بی را گرفته یا نشان، نشانی از ویز باقی نگذاشته و اسنپ و تپسی و دیجی کالا صاحب بازار شده اند، این پلتفرم های پیام رسان و شبکه های اجتماعی ایرانی هم بتوانند اوج بگیرند.»
این را یکی از مدیران ارشد وزارت ارتباطات به خبرآنلاین گفته است و البته سیاست رسمی این وزارتخانه است که رئیس جمهور هم بر اجرای سریعتر آن تاکید داشته و سخنگوی دولت هم یکبار به جزئیات درباره اش سخن گفته است.
با این وجود در یک ماه گذشته هیچ گاه توضیحات دقیقی درباره ظرفیت و میزان افزایش رجوع به پلتفرم های داخلی و سهم این اپلیکیشن ها پس از فیلترینگ رقبای خارجی اعلام نشده است. در بحبوحه این فیلترینگ ها و طرح شایعه توسعه روبیکا برای معرفی به عنوان جانشین اینستاگرام این پلتفرم در بیانیه ای میزان یوزرهایش را ۱۴ میلیون نفر اعلام کرد که تقریبا همان میزان گذشته بوده است.
آنها البته خواستار رقابت آزاد با پلتفرم های بین المللی و انتخاب توسط خود مردم شده بودند اما اتاق بازرگانی ایران سرمایه گذاری بر روبیکا را یک تجربه تقریبا با دستاورد صفر اعلام کرده بود. اینکه تا امروز ۲۵۰۰ میلیارد تومان بر آن هزینه شده و اقلا باید همین رقم دوباره پرداخته شود اما دستاوردش تقریبا هیچ است.
ایتا دیگر اپلیکیشن معروف ایرانی در این ایام برای حفظ کیفیت شبکه خود به مدت طولانی امکان دانلود جدید را برای کاربران بسته بود. غفاری مدیر این پلتفرم که مرتضی آقاتهرانی نماینده تهران و طراح اصلی طرح صیانت گفته بود توسط۵ طلبه راه اندازی شده است، حاضر به مصاحبه با خبرآنلاین نشد و تاکید کرد قرار شده وزارت ارتباطات درباره میزان رشد و فعالیت و توسعه این پلتفرم مصاحبه کند چون آنها در جریان جزئیات همه چیز هستند.
مدیر آی گپ طرح مرکز انتقال داده مشترک را مورد انتقاد قرار داد و مرکز توسعه دیجیتال اتاق بازرگانی ایران کل سهم پیام رسان های ایرانی از بازار را با تعداد کاربران مشترکشان ۱۷ درصد اعلام کرد.
در سکوت مطلق وزارت ارتباطات در زمینه آماردهی، میزان هر ساعت فیلترینگ و محدودیت اینترنت بین الملل ۱.۵ میلیون دلار اعلام شد و داده کاوان ایرانی چون ابر دراک دیتاهای دقیقی از الگوی مصرف اینترنت در ایران ارائه کردند که نشان می داد با ملی شدن اینترنت حجم استفاده از پهنای باند اینترنت کشور به شدت کاهش پیدا می کند و با برطرف شدن محدودیت ها استفاده از اینترنت به میزان الگوی نرمال مصرف کشور می رسد.
در همین زمان بر اساس سرچ گوگل و مقالات نشریات بین المللی جست و جوی ایرانی ها برای دانلود فیلترشکن ها رشد ۳۰۰ درصدی داشت و تلگرام هم به رغم تمام محدودیت ها با کمک گیری از فعال سازی پروکسی و دور زدن زیرساخت های شبکه ملی ارتباطات باری دیگر تعداد کاربران آنلاینش از مرز ۴۵ میلیون نفر گذشتند.
در برابر تمام این آمارها اما تنها باری که یکی از مسئولان وزارت ارتباطات در این باره جزئیاتی گفت ، اعلام خبر افزایش رجوع به پلتفرم ها بود که خرامید مدیر ارتباطات وزارت ارتباطات چهارشنبه گذشته در یک مکالمه نیمه رسمی بدون اعلام جزئیات به خبرآنلاین داشت.
در این سکوت خبری از سوی مرجع رسمی ارائه اطلاعات اما حجه الاسلام والمسلمین حسین طائب مشاور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه سخنرانی خود در جمع طلاب خوزستانی با محور بصیرت و روشنگری درباره حوادث اخیر گفت:«استفاده از پهنای باند در زمان واتساپ مشخص بود. الان ظرفیت کوچ پیام رسانهای داخلی پنج برابر افزایش یافته و خیلی کمتر به سمت فیلترشکن میروند، اما در کل اگر بتوان ظرفیتهای لازم را در پیام رسانهای داخلی ایجاد کرد، استقبال مردم بیشتر خواهد بود.»
او برای نخستین بار عدد افزایش ۵ برابری را اعلام کرده است . آماری که حالا دیگر وزارت ارتباطات باید با جزئیات بیشتر درباره اش سخن بگوید و اعلام کند با این میزان افزایش آیا پلتفرم های داخلی سهم عمده بازار انتقال پیام در شبکه های اجتماعی را به دست می آورند؟
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدترین ها
خواندنی