کد خبر: ۲۷۵۱۰
۱۴۰۲/۱۱/۱۵ ۰۹:۰۰:۰۷

جاذبه های گردشگری و تاریخی جیرفت کجاست؟

تا به حال چیزی راجب معنای جالب اسم شهر جیرفت شنیده اید؟ این شهر با قدمت بسیار زیاد و تمدن 5 هزار ساله از جاذبه های گردشگری زیادی برخوردار است.

به گزارش محیانیوز،(جیر) به معنی پست و پایین و (افت) به معنی افتاده کلمه جیرفت را تشکیل داده بهتر می‌توان گفت معنای جیرفت یعنی (جلگه پست آبرفتی) است. نظر دیگری در این میان وجود دارد اینکه (جی) مخفف جوی آب می‌باشد و (رفت) فعل ماضی از مصدر دویدن و رفتن و پاک کردن می‌باشد که به عبارتی گفته می‌شود در گذشته دور این شهر به خاطر سیل مهیب از بین رفته و نابود شده و پس از آن نام "جیرفت" به خود گرفته است.قدمت شهر جیرفت گهواره تمدن خاورمیانه

با بررسی‌های علمی مورخان ایرانی در زمینه روستای کنار صندل و هلیل رود به این نتیجه رسیدند که شهر جیرفت گهواره تمدن خاورمیانه می‌باشد نه بین النهرین. مورخان با حفاری و تحقیقات و کشف سنگ‌های صابونی در حوزه هلیل رود به اثبات نظریه کنار صندل و دقیانوس دست یافته اند و آن را در فهرست ملی به ثبت رساندند؛ و همچنین موفق به کشف یک پیکره انسان نمای یک بت شدند. بر اساس این نظریه در کنار هلیل رود شهری با مساحت ۴۰۰ کیلومتر مربع واقع بوده است که قدمت ان حتی از تمدن بین النهرین و بابل هم بیشتر بوده که با این کشف بیشتر از ۴۰۰ شی گران قیمت به دست آمد و به عنوان پروژه شهر کنار صندل و دقیانوس از اولین تمدن خاورمیانه به ثبت ملی رسید.

شهر جیرفت

دیدنی‌های شهر جیرفت

شهر جیرفت واقع در کرمان، گهواره تمدن خاورمیانه می‌باشد و تمدن پنج هزار ساله دارد، تمدنی که دنیا با شناختن آن متحول شد. جیرفت مکان‌های بسیار بکر و دیدنی در دل خود جای داده است که در ادامه این بخش از گردشگری نمناک به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
روستای دوساری جیرفت

روستای زیبا دوساری در فاصله ۵ کیلومتری ضلع شرقی جادهٔ جیرفت به کهنوج، قرار گرفته است. این روستا دارای باغات مرکبات و نخل‌های خرما زیبایی است که جذابیت خاصی به این روستا بخشیده است. جریان آب طبیعی گوارایی است به نام بندری در شمال این روستا از لابه لای صخره‌ها می‌جوشد و به این منطقه زندگی و طراوت می‌بخشد.

در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شهر جیرفت روستایی به نام کنار صندل قرار دارد که به سرپرستی یوسف مجیدزاده در محوطه باستانی این روستا و در تپه‌های شمالی و جنوبی کنارصندل، گورستان قلعه کوچک در چهار کیلومتری شمال غرب روستای کنار صندل در روستای قلعه کوچک و گورستان محطوط آباد در هشت هزار متری شرقی تفریح جنوبی کاوش‌هایی انجام گرفت.

در طول هزاره سوم بر اساس کاوش‌های باستانی که در حوزه فرهنگی هلیل رود انجام شده این منطقه از رونق و شکوفایی بسیار بالایی برخوردار بوده است به طوری که بقایای یکی از اولین شهر‌های ساخته شده به دست بشر در محدوده این شهرستان با همه ویژگی‌ها و خصوصیت‌های یک شهر طوری که در ادبیات باستان شناسی عنوان شده شناسایی شده است.

روستای کنار صندل

چشمه آبگرم جیرفت «در گُرج»

همانطور که در بخش گردشگری نمناک گفته ایم آب گرم «درگُرج» از نوع چشمه‌های گسلی است و دمایی در حدود ۳۴ درجه سانتیگراد دارد، در ۲۰ کیلومتری شرق شهر جیرفت قرار دارد. آب دهی این چشمه دو لیتر در ثانیه بوده و از کیفیت مناسبی برخوردار است.
مسجد شهر قدیم جیرفت (دقیانوس)

قدمت مسجد شهر قدیم جیرفت به ۱۲۰۰ سال پیش برمی گردد و از اولین مساجدی می‌باشد که در ایران ساخته شده است و همانطور که از اسمش پیداست یکی از قدیمی‌ترین مساجد اسلامی دنیا محسوب می‌شود.

محلی که این مسجد در آن ساخته شده است در حاشیه رودخانه هلیل رود و در شهر دقیانوس می‌باشد جدا از اینکه شاهکار معماری ایران زمین به تصویر کشیده شده است از اوج دیانت مردمان این سرزمین حکایت دارد. احداث مسجد شهر دقیانوس که یکی از بزرگترین مساجد جهان است به دستور در دوره صفاری و دهه سوم هجری قمری انجام شد.

دقیانوس

دیدگاه

پیشنهاد سردبیر

آخرین اخبار

پربازدیدترین ها

خواندنی